A
Måste man gräva ner plintarna vid plintgrund? Dvs till frostfritt djup? Eller kan man grusa upp och dränera och kanske lägga frostskivor eller så under/runt?

Tex så har Cowboykåken stora stenar som plintar och gräver inte ner dom?
https://www.svtplay.se/video/141856...kaken-pa-goda-grunder?position=810&id=jBgmB3K titta från ca 13:30.

Det bästa skulle vara om jag kunde använda sån här betongvikter lik denna fast om jag hittar några mindre: https://www.stallning.se/bygg-indus...MIu_-m3auv9wIVwp13Ch0HugC_EAQYASABEgJmNPD_BwE

Sen bygga grunden av limträ över dessa.
 
  • Gilla
Viktor34
  • Laddar…
Så här har vi gjort grunden till vårt fritidshus i Västerbotten. Grävt ur och fyllt upp med 50 cm grus som vi ställt betongplintar på med balkskor som håller bärlinan (plasten tog vi av innan vi byggde vidare )

/Carro
 
  • Grundkonstruktion för fritidshus med betongplintar och balkskor på grus, omgiven av jord och skog med sjö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
magnuse74 och 1 till
  • Laddar…
A
R Ripley skrev:
Så här har vi gjort grunden till vårt fritidshus i Västerbotten. Grävt ur och fyllt upp med 50 cm grus som vi ställt betongplintar på med balkskor som håller bärlinan (plasten tog vi av innan vi byggde vidare )

/Carro
Tack för svar! :) Det verkar ju väldigt lovande för mig också då! :) Behövde ni någon beräkning för det av någon konstruktör eller så för bygglovet?
 
  • Gilla
magnuse74
  • Laddar…
Man måste vädigt lite vid bygge egentligen...

En delbav vitsen med att grava ned plintarna till frostfritt är att det rör sig mindre över året...

tjälen kan lyfta och släppa ner plintar.
i gamla hus med tveksamma grunder rör sig golv och väggar med årstiderna och det blir lite sprickor i färg/tapet osv.

men accepterar man att det rör på sig lite behöver man inte gräva så djupt.

/ATW
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
harry73
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
A ArneTW skrev:
Man måste vädigt lite vid bygge egentligen...

En delbav vitsen med att grava ned plintarna till frostfritt är att det rör sig mindre över året...

tjälen kan lyfta och släppa ner plintar.
i gamla hus med tveksamma grunder rör sig golv och väggar med årstiderna och det blir lite sprickor i färg/tapet osv.

men accepterar man att det rör på sig lite behöver man inte gräva så djupt.

/ATW
Tack för svar! Jo jag har lyckats lästa en hel del om hur vatten fryser under och flyttar allt, och även hur det sjunker med tider. Men tänker samtidigt att en platta gräver man ju inte ner.. Så tänker att om man grusar upp ordentligt så bordet det kanske fungera? Hur tyngre betongvikten är desto mindre lär den röra sig? Men självklart med en avvägning av att hur tyngre den är - desto mer kan den sjunka också?

Växte upp i ett trähus på platta och det knackade och höll på och det blev sprickor på väggarna osv även där. Så tänker att det kanske är något man ändå inte blir helt av med med? Sen är jag ett stort fan av att det är enorm skillnad på miljöpåverkan vad gäller betongplatta i jämförelse med plingrund. Samt att man blir av med radon helt och hållet.(?) Anledningen till att jag inte gärna gräver är att det krävs att man tar sig ner extremt långt vad gäller frostfritt djup och då försvårar och fördyrar det något enormt. Speciellt för en hobbybyggare som mig. Att själv ha möjlighet med en pallluft kunna flytta runt plintarna och mäta i lugn och ro utan hjälp skulle passa mig. :)
 
A
harry73 harry73 skrev:
Det är byggahusmedlem @radman som byggde cowbowkåken.
[länk]
Grymt!, det visste jag inte! Kul att få läsa alla hans trådar! Många med ungefär samma funderingar som jag har. :) Först börja med att vara helt säker på att platta på mark är det som man ska köra på. Sen läsa på lite och se att platta på mark inte är så tokigt ändå. :) Nu vill ja ju dock ogärna har såna där papprör utan något mer rejält och snyggare. Drömmen hade ju varit stenar som Cowbykåken men såna är ju inte helt enkelt att få tag på och är ju inte helt enkelt att få till heller med så ojämt yta. Otroligt imponerad över hans jobb!

Det optimala skulle vara något sån här https://www.stallning.se/bygg-indus...MIu_-m3auv9wIVwp13Ch0HugC_EAQYASABEgJmNPD_BwE som man bara kunde beställa till tomtgräns och sen dra upp med palllyft. Kanske är jag på tok för optimistisk att det är möjligt att göra det på grus dock hehe.. Sen lägga på stora limträbalkar på det. Klart! Och ha 80-100cm till golvhöjd inne i huset. :) Vill ha väldigt mycket luft under huset så det kan torka ut ordentligt och där jag enkelt kan kolla hela tiden. Tänker också om jag skulle kunna tjära in hela underredet + limträbalkarna. (?)

Läste att Sommarnöjen (hustillverkaren) som verkar köra plintar till nästan alla sina hus, kör med plåtar under. Tycker det låter så där? Det lär ju kunna bilda kondens tänker jag?
 
A
Tycker det är konstigt att inte fler tänker lite annorlunda vad gäller husgrund idag? Jag TROR inte platta på mark som det ser ut idag kommer vara det vanligaste i Sverige om 20år, vad tror ni? Ser bland annat grunder av återvunnet glas i sektioner komma mer och mer tex? https://www.klarabyggsystem.se/ Dock vad jag förstår typ samma pris som platta på mark just nu så tyvärr inte alt för mig idag. Även hybridgrunder https://tjallden.se/produkter/hybridgrund/ verkar ju vara betydligt bättre ur miljösynpunkt än platta på mark. Jag hade nog valt det innan jag tyckte fördelarna med limträ och höjden man kan få till vägde över. Men skulle vilja optimera den ideen ett steg till med stora betongvikter på mark innan jag börjar gräva flera meters hål för att gjuta och göra större hål i både plånbok och min fritid än det kanske ens behövs. :)
För Cowboykåken verkar det fungerat utmärkt, har ni några fler exempel? :)
 
Idealet är att bygga på mark som är lämplig och då göra källare istället för platta. En stor garderob på varje våning som rymmer en hiss för tillgänglighet fast inget krav att hissen ska vara installerad.
 
  • Gilla
anaitis och 1 till
  • Laddar…
Platsen man bygger på har större betydelse än vilken princip man väljer för själva grundläggningen. Förr i tiden grävde man sällan ner grundstenarna mer än nån halvmeter, men då byggde man huset i en stenig och väldränerad sluttning/höjd istället för på den dyrbara odlingsmarken.
I dag är det tvärtom populärt att bygga på platta, släta och låglänta platser med vattensjuk lerjord...
 
  • Gilla
Mseli och 1 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Platsen man bygger på har större betydelse än vilken princip man väljer för själva grundläggningen. Förr i tiden grävde man sällan ner grundstenarna mer än nån halvmeter, men då byggde man huset i en stenig och väldränerad sluttning/höjd istället för på den dyrbara odlingsmarken.
I dag är det tvärtom populärt att bygga på platta, släta och låglänta platser med vattensjuk lerjord...
Det sluttar där jag ska bygga, så mycket att jag måste fylla ut i framkant och ev gräva ur bakkant något. Då är det alltså positivt för mig i detta fall?

Räknar en konstruktör även på hur långt plintar måste eller inte måste grävas ner tro? Dvs när hen räknar på bjälklag. Och kan kommunen eller KA säger något om det? Eller är det upp till mig? :)
 
A
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.