Jag håller på att renovera källaren och ska installera ett ventilerat golv. När allt golv etc var bortplockat och plattan rengjord upptäcktes ett avloppsrör. Så jag funderar på att börja bila upp i morgon och byta ut rören när vi ändå är igång. Eller jag får sova på det..

Efter att rören är bytta, måste jag gjuta igen hålet och rören eller kan jag lämna det öppet? Kanske fylla igen med lite singel? Kanske svårt att få till fallet?
 
Bilar du upp det och byter så självklart skall du återställa ordningen, singel är bra att bottna med innan gjutning. Fallet löser du nog men däremot att bila avlopp i källaren är ett häst jobb, finns ju en del läsning här på forumet t.ex Fluxor och hans utmärkta avloppsbyte tråd är läsvärd.

mvh
 
Vad är det för rör?
Är det plast och inte skadat finns det ingen anledning att byta tycker jag. Vill du "fuska" lite med att täcka igen kan du köra med EPS cement. Det gjorde jag i lite hål och kanaler vi hade innan vi lade på Nivell golv.
 
Det är 45 år gamla gjutjärnsrör. Golvfirman står och väntar på att fortsätta sitt arbete så jag ringde runt och kollade men svårt att få någon på studs så vi skippar att byta rören...

Vad är anledningen till att man måste återställa ordningen? Varför skulle jag inte bara typ kunna fylla på med lite singel och sedan låta det vara? Jag ville ju inte bila upp hela golvet utan enbart där röret/rören går. Vad fyller plattan för funktion? :)

EPS cement verkade ju smidigt, till och med så att jag skulle klara det!
 
Då behöver du ju byta dem...

Du har i och för sig ventilerat golv sen men det är väldigt onödigt/riskabelt att lämna ett hål i plattan där fukt (och radon) kan söka sig upp ohindrat. EPS cement är väldigt enkelt och bränner (torkar) väldigt fort så kladda på lite sånt så är det fix och färdigt!
 
Jo jag vet men...jag skjuter på problemet några år då vi redan har stora kostnader just nu. Det räcker med 80 kvm ventilerat golv och borra ny brunn för ny bergvärmepump. Konkurs! :( Hade vi fått tag på en bra hantverkare så hade vi kört men killarna som var här fick jag ingen bra känsla av tyvärr. EPS var dock ett bra tips som jag tar med mig inför fortsatta renoveringar.
 
Din fråga är om du kan lämna rännan ovan rörgraven utan betong. Det är klart man kan om inga stödben för nivellgolvet behöver stå där.

Den uppenbara nackdelen jag ser är att golvet inte är tätt vilket medför en ökad risk för radoninträngning. Kanske ska du ändock mekaniskt ventilera golvet och då spelar det ingen roll det heller...
 
Ja det var det jag menade. Stödbenen kan utan problem stå där då man nu endast ser ovandelen av röret i ca 1.5 meter innan det försvinner ner i betongen. Sedan bör det bli inte problem med radon då jag har mekanisk ventilation. Men nu är det för sent, samtliga reglar är på plats... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.