Måste man armera flytspackla golvet om man redan har bjälklaget med 300cc? tänkte att skruvlimma 22+22mm spånskiva (en med fräst fall mot brunn) och sen köra plastmatta som tätskikt?

Skulle det funka?
mvh
 
Följer man BKR (vilket du inte gör, du följer GVK) så får man inte tätskikta direkt på skivor.
Hur GVK har skrivit vet jag inte men läs deras regelverk så får du svaret skulle jag tro.

Ovanstående gäller om du ska ha keramik som ytskikt, ska du inte ha keramik så bör det gå att göra som du skriver
 
ok tack. så om man kör med klinkergolv så måste man alltid armera och flytspackla med minimum, 22mm enligt gvk och bkr och har minst 300cc i golv bjälklag?
 
Nej, böjstyvheten i golvet skall motsvara en 22 mm tjock golvspånskiva på reglar på cc 300 mm.
Det kan t.ex. uppnås genom att flytspackla minst 12 mm på 22mm golvspånskiva som ligger på reglar cc 600.

Anledningen till att man alltid måste flytspackla är att man ska få ett rörelsefritt material map luftfuktigheten och värmeutvidgning.

Enligt BKR.
Med GVK är jag inte påläst.
 
precis som JOW skriver är det, men även om man har 22mm spån på cc 300 så måste man spackla min 12mm (eller hur många mm tillverkaren föreskriver)
 
tack. GVK

https://www.gvk.se/media/3470/Säkra Våtrum - september 2011 - utgåva 4.pdf

Har jag inte fel så står det att man kan ha min 12mm limmat spånskiva ovanför 22mm spånskiva.

Dessa regler....
 
Men återigen, om du skall ha klinkers ovanpå din plastmatta, så måste du ha ett dött material under mattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.