Y
Har den populära Makita SP6000 sänksågen som jag bytte klinga på nu, till samma modell som innan.

  • Ska man alltid byta gummi på skenorna vid klingbyte, eller är det bara när man byter tjocklek på klingan?
  • Hur gör ni när ni byter listen? Nu drog jag loss gummit, på med ren bensin i omgångar, spackelskrapade bort tejpresterna.
 
Det ska inte behövas. Det vore lite besvärligt att växla mellan olika klingor om man alltid skulle behöva byta kantlist också.
 
Det ska inte behövas
 
Y
Fast, borde det inte rent matematiskt sett bli skillnad ifall man väljer säg en tunnare skiva från annat fabrikat?
 
Yrrol skrev:
Fast, borde det inte rent matematiskt sett bli skillnad ifall man väljer säg en tunnare skiva från annat fabrikat?
Jo.
Man bör hålla sig till samma tjocklek på sina klingor för att slippa just det problemet. För du har helt rätt, olika klingtjocklek ger skillnad.
 
Yrrol skrev:
Fast, borde det inte rent matematiskt sett bli skillnad ifall man väljer säg en tunnare skiva från annat fabrikat?
Jo. Det är klart. I så fall kommer den inte såga mot gummiläppen utan lämna lite grann kvar.
Med tjockare klinga tar du mer av gummiläppen men sen är den ju kalibrerad mot nya klingan.
 
Y
Sen.. Även om jag tar en 2mm skiva, så kanske tänderna är 2mm på alla fabrikat, men metallen från tänderna ner till centrumhålet kan ju vara olika tjocka.. Och då bör ju tänderna förskjutas något också..

Men däremot bör jag ju inte behöva byta om jag håller mig till makitas egna skivor, tycker jag..

Kan nämna att den skiva man fick med som var 42 eller 48 tandad inte listas som standard längre på maskinen. Jag var inne i butiken och bad dom kolla på maskinen och ta den fintandade. Fick då en skiva med färre tänder än vad jag fått från fabrik på maskinen. Dagens läxa; kolla vad du har före du beställer. :)
 
Vart kan man köpa dessa gummin? Mitt har gjort sitt och Bauhaus säger att de inte har...tips?
 
Y
ejeras skrev:
Vart kan man köpa dessa gummin? Mitt har gjort sitt och Bauhaus säger att de inte har...tips?
Köpte via Tools. Enligt fakturan: Z99-0400396769 ("korta" 1,5m? skenorna) 62kr styck.
Går nog även på Xl-bygg och liknande, iaf förr när dom sålde makita.
 
  • Gilla
swejocke
  • Laddar…
Half inch shy har en video som jag tidigare tipsat om. I den visar han hur han bara flyttar remsan på skenan lite så han kan såga en ny exakt linje. I hans fall är det givetvis Festool, men det kanske funkar även på Makita:

https://www.youtube.com/watch?v=mFNCo2nzSZU
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Kan nämna att jag köpte två, fick två stycken med rätt artikelnummer på, men ena var 5cm förkort.

tight ihoprullade i sina kartonger = tejpen var sisådär när jag sträckte ut dom.

Sen var längsgående ytorna ojämna. Dom som satt på skenorna var "laserskurna" tillskillnad mot dessa som måste haft himla slö kniv i fabrikens klippmaskin.

Besvikelse, retur på förkorta listen...
 
@jonmo: Jag testade på min ena makita skena och det gick inte alls. Limmet satt kvar på skenan och listen blev skadad. Annars ett jäkla bra tips :p Men det var längesen jag såg filmen så det kan ju vara något trix han gjorde som jag glömt, får se om den imorgon.
 
Y
för mig var det bara nypa tag i gummit och dra loss. Båda lossnade oskadda. Tejpen var kvar på skenan likt på filmen.
 
Jag tycker det verkar jobbigt med gummi, känns som det vore bättre med den plastlist som Festool kör med nuförtiden. Det är det enda jag har erfarenhet av dock, så jag kanske inte borde uttalas mig.
 
Nu har jag testat igen och nu blev det bra (y)
Min skena var kall förra gången, kanske var därför det inte funkade.
Jättebra tips iaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.