Jag har ett problem.

Jag har dragit två flexslangar från kopplingsdosan till två strömbrytare som sitter bredvid varandra.
Jag har nu kommit på att jag måste utöka med ett eluttagg bredvid de två strombrytarna.

I varige flexslang så är det draget tre trådar: fas-nolla-jord

Det lättaste hade varit att dra en nolla till, MEN jag kan inte röra på ledarna alls. Flexslangen är för lång och krokig.

Man hade kunnat märka om den ena jorden till nolla, men det tror jag är totalförbjudet!

Då kom jag på att om man bryter nollan på den ena SB och fas på den andra SB så har man ju båte nolla, fas och jord till eluttaget. MEN det är väl inte tillåtet att bryta nollan? Finns det några byggregler för el som man kan läsa på nätet?

Kan ni komma på något annat sätt för mig att göra?
Jag vill inte dra utanpåliggande kablar.

Många tack
 
Låter som en skoluppgift!
 
Det är väl så här , äftersom det är två strömbrytare , att det är fas och tändtråd och jord .
Då har du fas och jord ner , men måste ändå ner med en nolla.
 
Varför är det två separata slangar från en och samma kopplingsdosa till två brytare som sitter bredvid varandra?

Om de verkligen kommer från samma kopplingsdosa så ska det ju vara samma fas till bägge brytarna och därmed så finns det ju i teorin en tråd över som kan användas till nolla. Men sen beror det ju på hur logiskt det blir med uppdelningen i olika slangar och färgval. Jag räknade bara antalet ledare som finns att tillgå.
 
Jo teoretiskt sett finns det ledare som går att bruka som nolla , men sen är det ju det om det går att göra hål mellan dosorna isånna fall äftersom det inte går att dra ur/i ledare , och om noll/fas o jord finns i ena dosan , måste den andra ledaren in till den andra dosan vilket som.
 
om jag förstår det rätt så har du dragit flexslang med ek eller fk fördraget.

Fas= Brun
Nolla=Blå
Jord= Gul/grön

du har redan ett problem att blå endast får användas till just nolla eftersom det inte är en kabelinstallation.
 
Lägg ny kabel utanpåliggande om det är kört i slangen, dina övriga förslag är inte ens tänkbara!
 
Japp.
Jag har dragit flexslang från Clasohlsson med tre färdig dragna ledare (brun, blå och gul/grön).
Jag har redan planerat att göra hål mellan dosorna.
Så jag har altså använt blå till tändtråd (det jag innan kallade för nolla).

Det var en bra ide med att använda samma fas till båda strömbrytarna. Tack!

Hur är det med val av färg. Det verkar delade meningar om man får använda blå och brun som tändtråd.
Och det verkar som om även senior medlemarna inte är sams :)

Om ni har "bevis" på att man får eller inte får använda brun eller blå till tändtråg så ge mig gärna länken till sidan eller ISBN nummret på boken.

"blå endast får användas till just nolla eftersom det inte är en kabelinstallation"
Vad är en kabelinstallation?

Självklart så är det snyggare om man har annan färg till tändtrådarna men jag har valt att använda färdigdragen slang, som bara har tre ledare (brun, blå och gul/grön). Jag har valt att documentera varge kopplingsdosa, vilken ingång som går till vilken brytare etc.

Många tack för all hjälp
 
Jag har gått en kurs i föreskrifterna. jag citerar elsäkerhetshandboken. "Blå ledare kan i flerledarkabel användas som "tändtråd där föväxlingsrisk inte förekommer. Detta kan vara , till exempel i flerledarkabel mellan kopplingsdosa och installationsströmställare . Observera att detta inte gäller enledarkabel i rör."

Alltså blå ledare i rör och slang får endast användas som nolledare.
 
Gp skrev:
Jag har gått en kurs i föreskrifterna. jag citerar elsäkerhetshandboken. "Blå ledare kan i flerledarkabel användas som "tändtråd där föväxlingsrisk inte förekommer. Detta kan vara , till exempel i flerledarkabel mellan kopplingsdosa och installationsströmställare . Observera att detta inte gäller enledarkabel i rör."

Alltså blå ledare i rör och slang får endast användas som nolledare.
Öhh...
Då så har jag gjort fel i hela mitt hus. :(

Fast min elektriker har sett att jag har använt blå som tändtråd från mina strömbrytare. Samt en annan elektriker som jag frågade när han drog om mitt bredband.

Vad gör jag nu?
Dra om där det går och bila upp eller dra utanpåliggande där ledarna sitter fast i flexslangen.
eller
Hålla tyst och hoppas på att det går igenom besiktningen.
 
Besiktningen?
 
Är där inte nån besikting efter man har byggt klart?
 
Med lite djävlar anamma går det säkert att dra ur dina ledningar ur rören. Sätt frugan som påtryckare i ena änden och dra själv i den andra så ska du se att det går. Annars tar du till några svordomar också. Men var noga med att först naja ihop det nya gänget ledningar i de gamla och sätt lite isolertejp ovanpå. Annars kommer inte frugan att kunna trycka och du kanske aldrig får i de nya ledningarna heller.
 
Blås i lite siliconspray i röret innan du börjar dra/byta ledningar och naturligtvis byter du alla trådarna i röret.
 
yakumo skrev:
Fast min elektriker har sett att jag har använt blå som tändtråd från mina strömbrytare.
Samt en annan elektriker som jag frågade när han drog om mitt bredband.
Och ingen av dem har sagt något? Hur mycket av installationen har de sett?

Hur ser det tex ut i dosan till lampan. Kommer det ut två blåa där också? eftersom både tändtråd och rktig nolla blir blå. Eller byter den färg i kopplingsdosan? Det blir ju riktigt förvirrande där isåfall när blå riktig nolla finns i samma dosa som du har blå tändtråd, brun fas och troligtvis då även brun som tändtråd mellan dosa och lampa. Som du har beskrivit det så har du isåfall minst 4 bruna och 4 blåa som ska sammankopplas, men inte "rakt på". Visserligen skulle det kunna se liknande ut med kabelinstallation men det är ju som bäddat för totalkortis.

Det här måste ju vara ett skämt :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.