Hej ventilexperter,

jag ska sätta in spaltventiler i fönsterbågen på tre sovrumsfönster. Att jag ska borra hål enligt en mall för att få in luft är förstått, men som rubriken lyder: måste jag borra genom hela fönsterbågen och ut i fria luften? Det innebär i så fall att jag måste borra genom aluminiumprofilen som skyddar fönsterbågen från utsidan. Det är i sig inget problem att borra genom aluminium men om man slipper är det ju bra. Ett visst flöde av luft kan säkerligen leta sig in även om man skippar att borra genom den sista yttre aluminiumprofilen men frågan är om det är tillräckligt? Någon som monterat spaltventiler på liknande fönster som önskar dela lite tips?

Fönstren är för övrigt elitfönster med treglas. På bilderna syns insidan (rödmarkerat där ventilen skall sitta), kortsidan när fönstret är tiltat utåt och utsidan (där aluminiumprofilen sitter).

Mvh
Joakim
 
  • Ett fönster med utsikt över snötäckta hustak och en grå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Urbant vinterlandskap, snötäckta tak, bebyggelse, brun häck, kala träd, molnig himmel, sett från ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person öppnar ett fönster, visar ett snötäckt utomhus. Inomhusplanta och vikgardin syns inomhus. Bilden är åt sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ta bort en liten bit av tätningslisten längst upp på karmen istället. Då behöver du inte borra något alls. Sätt ditt en dammlist som släpper igenom luft.
 
Jag skulle hellre ha spaltventilen i karmen.
 
S
Får du plats med spaltventilen i bågen? Glasfalsen är minst 15 mm in från synligt glas.

Vad är det för fasad? Bättre sätta väggventil eller radiatordon.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…

Bästa svaret

Redigerat:
  • Gilla
Joakim Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Får du plats med spaltventilen i bågen? Glasfalsen är minst 15 mm in från synligt glas.

Vad är det för fasad? Bättre sätta väggventil eller radiatordon.
Hej, det ska få plats. Mindre plats i karmen.

Det är lättbetong så absolut görbart att montera ventil i. Behöver dock inte så stort och det är lite bökigt att montera utifrån då det blir på cirka 6m höjd.
 
I InsidersUnited skrev:
Du kan ta bort en liten bit av tätningslisten längst upp på karmen istället. Då behöver du inte borra något alls. Sätt ditt en dammlist som släpper igenom luft.
Okej, låter som en intressant lösning. Släpper det verkligen igenom tillräckligt med luft? Har du gjort så själv?
 
Spaltventiler sitter väl typiskt i karmen, och luft tas in mellan karm och båge.
Så här ser det ut i de jag har

Jag är inte bekant med Elitfönsters konstruktion, kanske det inte fungerar likadant i dem.

edit: verkar inte gå att länka direkt till ritningen på hemsidan.

Jag gör en pdf i stället
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Spaltventiler sitter väl typiskt i karmen, och luft tas in mellan karm och båge.
Så här ser det ut i de jag har

Jag är inte bekant med Elitfönsters konstruktion, kanske det inte fungerar likadant i dem.

edit: verkar inte gå att länka direkt till ritningen på hemsidan.

Jag gör en pdf i stället
Om du använder länken i mitt inlägg #5 så finns länkar till fyra PDF-dokument från Elitfönster hur det ser ut och hur de beskriver att det "bör/ska" göras..😉 Finns även borrmall för deras ventiler.
 
  • Gilla
Joakim Eskilsson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.