Hej,
min fastighets vatten och avlopp är inkopplad på det kommunala nätet via grannens ledningar. För detta finns ett avtalsservitut, som ger mig dels rätt att dra fram ledningar via grannens tomt, dels rätt att koppla in dessa på hans ledningar. I avtalet står dock inget om underhåll av den del av grannens ledning som är gemensam. Kan han iallafall kräva att jag bidrar till underhållet (t ex när dessa ledningar måste bytas ut)?

/007
 
Inte för att jag vet men borde man inte dela på en sån kostnad om man delar på ledningen?
 
Jo, i princip håller jag med. Men det vore bra att veta vad som gäller innan man börjar förhandla om underhållskostnader.
 
Känns som att ni ska dela 50/50 på underhåller av den gemensamma delen av avloppet. Att vara dumsnål med grannar är aldrig en bra start i ett nytt kvarter.
 
Det är tänkbart (jag vet inte) att du inte är formelt skyldig att bidra till underhållet av hans ledning, men han är i gengäld knappast tvungen att hålla ledningen användbar.

Om grannen ex. väljer att lägga ner ett nytt rör med en annan dragning så lär det vara ditt problem att i så fall koppla in dig igen på detta nya rör.

Och hade jag en granne som vägrade vara med och dela på underhåll av ett gemensamt rör så skulle jag nog gärna dra ett nytt rör ett extra varv över tomten för att försvåra inkoppling.
 
Jag har pratat med en lantmätare idag, och hon sa att jag inte har juridisk skyldighet att bidra till underhållet, men att grannen kan ställa till med allt möjligt jävelstyr (dra om servisen som har nämnts här, kräva att servitutet görs om till en samfällighet vilket kostar $$$ att registrera etc), så för mitt eget bästa och grannsämjans skull gör jag nog bäst i att slanta upp...

Tack för alla svar!
 
Det är inte helt säkert att det är rättvist att dela underhållet 50/50. Det KAN vara så ägaren fått betalt för framtida underhåll när servitutet tecknades.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.