har alltid målat med grundfärg sen 2 läger oljefärg när jag målat nytt trä ute. men nu har den grundfärgen jag använt utgått. den dom hade nu skulle man först grundolja brädorna sen den nya grundfärgen och sen 2 lager med oljefärgen. är detta nått nytt miljö påhitt eller? går de inte att få tag på vanlig grundfärg längre?

mvh Anders
 
grundoljan tränger långt in i virket och fyller ut porerna medan grundfärgen fäster ytligt. Att man använder 3 olika produkter beror på att man lärt sig av misstagen från gångna årtionden.
 
Det är inget särskilt nytt påfund att först grundolja ändträ och därefter helstryka med grundfärgen.
 
ok. men de stod att man skulle stryka hela brädan med grundolja först. vill ju komma undan med totalt 3 strykningar då jag måste hyra en skylift. är vindskivor mm som ska målas. och ja jag vet att man borde ha målat dom innan man satte upp dom....

mvh Anders
 
Själv vägrar jag att stryka fasader mer än två gånger. Därför målar jag nytt trä första gången med oljebaserad täcklasyr. Förutom grundoljning av ändträ räcker det med två strykningar.
När det senare är dags för ommålning kan man gå över till vattenbaserad färg och även då klara sig med två strykningar eftersom den oljebaserade täcklasyren fungerar som grundning. Det förutsätter att lasyren inte är helt uttorkad.
(Naturligtvis kan man vid ommålning fortsätta med samma täcklasyr och kulör som tidigare och då kanske det räcker med endast en ny strykning.)
 
Ingen kommer att dö för att du skippar grundoljan...
Jag hade dock dragit lite grundolja på ändträt, det är där det brukar gå hårdast åt vindskivorna...

Föressten ska olja och grund målas vått i vått...
 
ok tack för alla tips.
Köpte nu en Gjöko oljegrundfärg i norge, den behövde ingen grundolja före, och antimögel medel var de i åxå d^_^b
Norge har ju ingen sån eu lag om giftiga färger än....

MVH Anders
 
Jag tror det dröjer ganska länge tills Norge får en eu-lag när det gäller färg. Ända tills de går med i Eu
 
Reglerna i Norge för antimögelmedel osv är precis som i Sverige. Även om dom inte är med i Eu är dom rädda om sitt land ovh sin natur. Vart har tex Jotun sin fabrik? Norge... Samma färg säljs på flera marknader. Endast ett marknadsförings knep dom använder. Men inget fel på färgen i sig du köpte. Gjöko är en seriös tillvekare som försöker efterlikna Jotun så mycket det bara går för att på så sätt få kunder. Säljer även en del i Sverige.

Lycka till med målningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.