Hej!
Vi skall isolera vår vind på ett gammalt hus med två längsgående åsar mellan gavlarna. Som luftspalt tänkte vi ha masonit och ett spel till planktaket, (liggande från nock och ned, med lock och underbräda), på ca 30 mm. Eftersom masoniten kommer ligga mellan dessa längsgånde åsar är det svårt att få det riktigt tätt mellan dem och masoniten. Luften passerar under åsen så det blir inte tätt för den. Alltså kan det vara småspringor där det inte är masonit utan endast isolering mot "spalt-luften"?
Taket är nyrenoverat från utsidan så det släpper inte in någon fukt.

tommetomme
 
Ingen som har något bra svar då jag undrar liknande?
 
Det behöver inte vara tätt. Problemet är att luften kyler ner isoleringen om det inte är det. Kan åtgärdas till stor del med att använda pappersbeklädd isolering. Se bara till att det inte är för stora glipor så att isoleringen inte buktar in och stryper luftgenomsläppet.
 
Det skall inte vara tätt, det är ju just tanken med vindavledare.

Lycka till! :) :) :)
 
Alltså.... Menar ni om masoniten ska täcka isoleringen helt eller menar ni att masoniten ska ligga mot råsponten/planktaket?
Isoleringen ska vara täckt av vindavledaren, dvs. masonit i ert fall. Luftspalt är luftspalt och ska finnas... :)

Iden är att luften i isoleringen ska stå stilla och på det sättet isolera. Om luft blåser in i isoleringen blir det sämre isolerförmåga. Å andra sidan om isoleringen ligger mot träet får man nästan säkert problem med blöt isolering och dito fuktskada på taket... Det har jag på mitt hus.. :(

MVH
/Ove
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.