Kommunen har ålagt oss att koppla bort dagvattnet från deras system. Vi har ganska djupt liggande rör och jag ror därför inte att kommunens anslutningspunkt kommer att vara i "rätt" nivå. Har förstått att det finns lösningar med pump alternativ en stenkista. En pump känns ganska dyrt (?) och krångligt. Måste i så fal även ha dit el. Marken är lerjord. Skulle en stenkista fungera? Jag har ca fyra meter ut från huset (som har källare) till tomtgräns och kan lägga kistan ca tre meter ut. Om stenkista, hur ska den dimensioneras för att vara effektiv? Vi har ca 180 m2 takyta.
 
Claes Sörmland
En stenkista fungerar inte på styv lerjord, den infiltrerar inte för leran är för tät. Problemet märks på vinterhalvåret när det regnar och regnar.

I de fall stenkista förefaller fungera där det är lerjord så finns det andra vägar för vattnet att gå under mark som gör att den fungerar. T ex att leran ligger på sand/grus eller att man har grävt täckdiken med sten/grus i anno dazumal.

En klassiker av den typen är ju en kommunal gata som har anlagts med VA. Där har man återfyllt med bergkross, grus och sand på djupet och kan man få stenkistans grus att stå i förbindelse med detta enorma vattenledande täckdike så kommer den fungera trots att det är lera i marken omkring gatan.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En stenkista fungerar inte på styv lerjord, den infiltrerar inte för leran är för tät. Problemet märks på vinterhalvåret när det regnar och regnar.

I de fall stenkista förefaller fungera där det är lerjord så finns det andra vägar för vattnet att gå under mark som gör att den fungerar. T ex att leran ligger på sand/grus eller att man har grävt täckdiken med sten/grus i anno dazumal.

En klassiker av den typen är ju en kommunal gata som har anlagts med VA. Där har man återfyllt med bergkross, grus och sand på djupet och kan man få stenkistans grus att stå i förbindelse med detta enorma vattenledande täckdike så kommer den fungera trots att det är lera i marken omkring gatan.
Rätt, jag skulle gissa att det är tveksamt om en sådan fungerar hos mig…frågan är vad som händer om jag trots det leder ut vattnet i marken vid tomtgränsen? Kommer det att röra sig tillbaks mot huset eller blir det inte ett problem
 
Claes Sörmland
S sepani skrev:
Rätt, jag skulle gissa att det är tveksamt om en sådan fungerar hos mig…frågan är vad som händer om jag trots det leder ut vattnet i marken vid tomtgränsen? Kommer det att röra sig tillbaks mot huset eller blir det inte ett problem
Det går inte att uttala sig allmänt om utan kan enbart lösas på plats. Vatten rinner ju nedåt.

Den enda lösning som du kan planera för med minimalt med kunskap om markförhållandena är ledning till kommunens dagvattenledning. Med pump och grop om det krävs för att lyfta vattnet till ledningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.