Hej håller på att fixa ett badrum i oisolerad källare...jag ska inte ha någon fuktspärr det har jag fattat (duschkabin)...men rummet som i dag har gammal plastfärg på putsen ...Hur ska jag göra med den ?:confused:...
Färgen sitter ordentligt fast..Endast en av väggarna är en yttervägg...här borde jag nog ta bort färgen så eventuell fukt kan komma ut...
Men dom andra väggarna som gränsar in mot andra rum ? Behöver jag slipa bort all färg på dom oxå tro ?
Och i så fall hur mycket av färgen ska man slipa bort ? räcker det att man slipar över ytan så den kan "andas" eller ska man avlägsna all färg oxå :eek:?

Hur har ni eller hade ni gjort :confused:

Denne
 
Få bort mesta möjliga skulle jag gjort, man vet inte hur plasten reagerar dels på bruket dels på fukten som kan bli högre iom att det blir lite instängt (sitter ju troligast bakom en platta). Värsta som kan hända är ju att plattor släpper lite då och då.

Skulle provat med en hetluftspicka jag eller gasolbrännare. Ventilera väl eller ha riktig mask.
 
Ok...jag vet inte om jag vågar elda med gasol där nere...Men jag såg att man kunde hyra en betongslip...e det någon här som använt en sådan ? I så fall hur effektiva är dom ? tror ni det räcker att man hyr den 1 dag...vägg ytan i rummet är ca 20 m2

Har ni mer tips så e det bara att ösa på : )

( i köket satte jag kakel direkt på plastfärg å det är 12 år sedan den sitter fortfarande bra fasst) finns det något sätt att testa om fixet går ihop med färgen ? )

Denne
 
jag provar lyfta den här tråden lite då jag står inför precis samma sak, ska renovera en tvättstuga i källare och sätta kakel direkt på vägg, har också en plastfärg på väggen idag, har 2 ytterväggar som jag tänker avlägsna all färg på, fast de 2 innerväggarna, måste färgen bort?

Tack på förhand.
 
Färgen ska bort (Det mesta iallafall)... Kaklet kommer inte sitta bättre än vad färgen gör. "Flagande färg" = plattan lossnar.

edit; Nu satt ju tydligen din färg som berget... Jag hade iallafall skrapat/rivit/slipat bort det mesta...
 
Redigerat:
Alltid bättre att ta bort gammalt underlag...
 
Försök ta bort det mesta du kan. Om du lyckats skrapa bort 80% av färgen så att varje platta har minst 80% kontakt med underlaget borde man vara trygg att plattorna sitter på plats. Det viktigaste är nog att kontrollera underlaget noga och glöm inte primer. Har du inte stabil underlag som tex fuktskadad putsvägg spelar inte så stor roll om du har färg på den eller inte.
 
Hyr en sanerfräs så är arbetet gjort på nolltid. Protool och Hilti har jag testat och bägge har varit mycket bra till att ta bort gammal färg! En golvkille jag känner rekommenderar protool till väggar och Hilti till golv.
 
Sorry att jag inte uppdaterat länken på läääänge..:blushing:.men badrummet e klart sedan ett bra tag.Allt funkar som det ska å vi e jättenöjda.:D.. å nu när det varit -15 grader ute så är det 22grader i badrummet..vattenburen fläktkonvektor var helt rätt vald^_^b
Jag hyrde en slip å slipade bort plastfärgen sen rollade jag på primer...Å plask upp med plattorna..
i sommras visade hygromertern som mest 60 % å nu på vintern visar den bara typ 25%...Fläktkonvektor å en fuktstyrd fläkt blev en bra kombination här i våran oisolerade källare.
 
  • Badrum före.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrum efter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
oscarwww
  • Laddar…
Satte också dit en vattenburen fläktkonvektor i min oisolerade källare. Ingen (inte ens jag..) visste riktigt vad det var och jag installerade den lite på "chans". Men det har fungerat bra, tvätten torkar i raketfart...
 
danne. Snyggt!!! Släng upp fler bilder :)

Hur känns golven oisolerad, är dom betong kall lr är det hanterbart??
Vattenburen fläktkonvertor, vad är de?
 
vandame skrev:
danne. Snyggt!!! Släng upp fler bilder :)

Hur känns golven oisolerad, är dom betong kall lr är det hanterbart??
Vattenburen fläktkonvertor, vad är de?
Tackar:)

Här kommer en länk till konvektor http://www.aircoil.se/index.php?page=omnia
det är som ett vanligt vattenburet element men en elfläkt som blåser runt värmen
3 st olika hastigheter men vårat står alltid på lägsta hastighet..22gr ändå:)
då hör man knappt fläkten heller.
Vi har lagt på en matta mellan duschen å badkaret.Helt klart hanterbart
Golvvärme är ju klart skönare men att bila upp hela golvet å isolera...riva upp avloppstamen etc..nä tack
 
Du har samma som jag...
 
Jag fortsätter låna den här tråden lite om det är ok....

nu var jag också igång med min tvättstuga, väggar och golv är frästa fria från plastfärgen. nu ska en vägg putsas till delvis där putsen släppt.

Jag ligger nu lite i framtiden och planerar och funderar på om primer måste användas innan fix och klinkers/kakel, primern är inte "tät" så att fuktvandringen ej kan ske?

Kanske bara jag som är hypernojjig, fast vill inte få problem med fukt och släppande puts/kakel, så jag frågar en gång för mycket.

Tack på förhand.

/ Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.