Får väl börja säga hej till alla, min första tråd :)

Har en undran... har byggt upp en glasblockvägg i ett fd dörrhål till en liten klädkammare (1,2*1,2m). Nu är detta utrymme en blivande dusch med en ny öppning in till badrummet.
Att kakel/glasblocksfogar läcker fukt/vatten mer eller mindre har vi alla förstått, och det är inga problem normalt sett om det byggs efter gängse regler.
Men min glasblocksvägg vetter ut mot allrummet, dvs i princip kan vatten tränga igenom fogen och ut i rummet, eller... :-/
Måste jag och är det smartast kanske att lägga på en tunn silikonsträng på insidan av glasblocksväggen fogar?
Nån med erfarenhet av glasblocksväggar ut mot annat än badrum?

M
 
Gissar att det går utmärkt att bara foga med vanlig fog även om den inte är helt tät men den är säkert så tät att du måste duscha mycke mot den innan någon typ av skadlig fukt går igenom.
 
Har Du kollat efter vattentät fog?

Mvh Putte
 
Snuttjulle skrev:
....du måste duscha mycke mot den innan någon typ av skadlig fukt går igenom.
Murphys lag.... kan det strula och möjligheten ges gör det för eller senare.
Måste fixa till något förutom enbart fogen.

M
 
ByggPutte skrev:
Har Du kollat efter vattentät fog?

Mvh Putte
Visste ens att det fanns.
Men undra :-/ fogen är ca en centimeter djup just nu. Om man lägger en silconsträng i botten och plattar till den till ett par milimeter och låter det torka. Därefter lägger man på fogmassan snyggt och prydligt, borde bli helt vattentät.
Låter det knasigt eller ?

M
 
Jag gjorde en glassblocksvägg för några år sedan. Det enda stället den "läcker" på är nedersta fogen mot golvet. Det blir lite fuktigt Men det beror snarare på otätheter under. Hade jag använt silikon så hade det inte varit några problem. Nu är det inte något problem pga att väggen är inne i badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.