K
Jag har förlängt ett snedtak på övervåningen (i mitt hus byggt 1976) någon meter in i en kattvind. När jag satte upp den nya plasten i taket petade jag in den omlott bakom den gamla, någon decimeter. OCH SEDAN GLÖMDE JAG TEJPA SKARVEN. Nu sitter innertaket uppe och en platsbyggd garderob har också hunnit flytta in. Så att riva ner taket för att rätta till misstaget är inte gjort i en handvändning. Jag känner till teorin bakom diffusionsspärrar, men har svårt att bedöma hur farlig denna miss är i praktiken. Rummet är ett sovrum med hål-i-väggen-ventil. Ovanför plasten finns isolering, luftspalt, masonit och betongtegel.

Så hur illa är det, på en skala från "det måste åtgärdas omedelbart annars ruttnar takstolarna innan jul" till "plast-schmast, så länge du inte har ångbastu i rummet är det ingen fara"?
 
Bronken
Som icke-expert skulle jag tippa på det senare, men som sagt ... beror väl också på om man "omlottat" åt rätt håll, och att det är slätt.
Men rätt är det ju inte.
edit: Som tröst så är det fler som gör så medvetet (tex jag), dock är det inte riktiga bostadhus i detta fall.

Dock riskerar det bli gnäll vid eventuell försäljning skulle jag tro (om det upptäcks - oavsett faktisk risk).
 
Redigerat:
om huset är från 1976 så är nog plasten i huset överlappad och inte tejpad,
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
K
Aha. Så mitt hus är alltså fullt av sådana här skarvar utan att ha ruttnat bort? I så fall tänker jag hävda att jag använt tidstypiska metoder, och inte säga att jag glömt, om någon klagar!
 
  • Gilla
ByggarenIByn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.