Hej!

Jag har tagit in hjälp av målare för att riva tapet, bredspackla och måla om i en liten 2:a på ca 40 kvm. I sovrummet har en del av takfärgen som går ned på väggen rivits upp (första bilden). I vardagsrummet har det inte hänt då det finns en list mellan tidigare tapeter och takfärg. Målaren tycker ändå jag ska renovera och måla om taket med Microlit då det finns små sprickor (bild två och tre). Det skulle dock kosta totalt 20 tusen så jag är inte så sugen på det. Finns det något smart sätt att rädda så det blir fint i sovrummet där färger spruckit upp ordentligt eller vad hade ni gjort? Renoveringsrum med skadat hörn där takfärg möter vägg och skadad tapet syns på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vägg där gammal tapet delvis är bortriven och takfärg spruckit med synliga sprickbildningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vita väggyta där takfärg möter vägg med sprickor och flagande färg nära hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle absolut måla hela taket om du vill ha det fint, det kommer se mycket sunkigare ut om man bara målar väggen.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Tack för svar. Ser du någon möjlig alternativ lösning för det som hänt där takfärgen spruckit vid borttagandet av tapeten?
 
Om du får fina nya väggar så kommer taket ta ner helhetsintrycket rätt mycket tyvärr.

På bilderna ser det ut som bl.a. en mindre noggrann spackling vid tidigare renovering utöver sprickorna.

Microliten förstärker och minskar risken för nya sprickor.

Målarens förslag är absolut motiverat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.