Hej! Jag har två olika lås monterade på ytterdörren. Ett "vanligt" och ett sjutillhållarlås. Måste båda låsas när jag går hemifrån för att försäkringen skall gälla?, har hört olika svar. De flesta husen i radhusområdet har två lås men inte alla. Köpt radhuset nyligen så jag är osäker.
Ha det bra!
/Jörgen
 
Svenberg skrev:
Måste båda låsas när jag går hemifrån för att försäkringen skall gälla?
För att vara på den säkra sidan, bör du kolla med ditt försäkringsbolag. Antagligen säger de att båda ska låsas ;).
 
Det är möjligt att det skiljer sig mellan olika försäkringsbolag, men praxis är att: Har du två monterade lås måste båda vara låsta för att få full ers. Om bara det ena är låst men är det säkrare låset, och ensamt uppfyller försäkringskraven brukar man bara få ersättningsbeloppen marginellt sänkta/förhöjd självrisk. Har man bara ett monterat, godkännt lås får man ut på försäkringen.

Självklart bör du kolla med försäkringsbolaget (kolla i villkorsmanualen om du har, eller ring) för att få rätt besked för just din förs.
 
yonna skrev:
Hur många härinne låser med dubbla lås ... ?
De som är ute i god tid ;D. Å de e inte så många ;D.
 
Skall kolla upp det när jag får tid ;D återkommer om jag får reda på hur det är........tack för svaren i alla fall!!
 
Charlie skrev:
Lite OT kanske, men hur vanligt är det egentligen med villainbrott via ytterdörren? Sker inte dessa nästan alltid via fönster eller fönsterdörrar?
Förmodligen, men när det är dags att bära ut sakerna är ju ytterdörren säkerligen smidigaste vägen.
Gissar att detta är skälet till att det i vårat hus sitter lås utan låskolvar på insidan av dörrarna, kräver nyckel även från insidan alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.