Runt vår spis har vi mosaikplattor och därefter kommer en bänkskiva i laminat. Mosaiken är lagd på en spånskiva som är primad runt om hela med sån där "Aqua Stop" (eller vad det nu heter...). Kanten på laminatskivan som ligger mot mosaiken är klädd med laminatlist. Enligt kakelpalatzet där vi köpt mosaiken kan vi ha en vanlig mjukfog (dvs ej silikon) i övergången mellan mosaik/bänksskiva.

Men nu vill jag bara höra mig för så vi inte gör ngt dumt... Tror ni att man måste ha silikonfog ändå, trots att vi har laminatklädd kant och har primat spånskivan?

En annan fråga: mellan bänkskivan och väggen ska vi ha silikon iaf - men hur gör man en sån bäst? Är det att tejpa på väggen och på bänkskivan. Spruta silikon, dra med tummen så att man får en kant som det inte kan bli vatten stående i och sen dra bort tejpen direkt? Är det rätt uppfattat...?
 
renoVera77 skrev:
En annan fråga: mellan bänkskivan och väggen ska vi ha silikon iaf - men hur gör man en sån bäst? Är det att tejpa på väggen och på bänkskivan. Spruta silikon, dra med tummen så att man får en kant som det inte kan bli vatten stående i och sen dra bort tejpen direkt? Är det rätt uppfattat...?
Tummen, nja. Pekfingret blir bra det med.
http://forum.byggahus.se/badrum/3041-snygg-silikonfog-enkelt.html
 
Och en liten droppe diskmedel på fingret gör det inte sämre heller.
 
"...kan vi ha en vanlig mjukfog (dvs ej silikon)..."

När kakelnissar pratar om mjukfog tror jag de i 999 fall av 1000 menar just silikonfogar. (Och inte hård cementbaserad kakelfogmassa)
 
bigsnucke skrev:
"...kan vi ha en vanlig mjukfog (dvs ej silikon)..."

När kakelnissar pratar om mjukfog tror jag de i 999 fall av 1000 menar just silikonfogar. (Och inte hård cementbaserad kakelfogmassa)
Gick och läste på tuben och där står sanitärsilikon.Du har nog rätt i att det här var ett av de 999 fallen ;)
Jag blev förvirrad för dom pratade om fogmedel och att vi skulle prima ytan under. Men det får nog 'duga' då med det jag köpte där.

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.