Jag håller på och ska lägga klinker på golvet i garaget , det är en ny betongplatta.
Måste jag verkligen prima den?

Har precis spolat av den och skrapat av allt vatten ett par ggr, så den är ren.

Just nu är det ju självklart lite fukt på den, men gör det något?

Kan jag börja lägga mina klinkers nu på en gång?

/Niklas
 
Primer är absolut nödvändigt, men det finns inga måsten. det är ditt garage, du gör som du vill. Fråga en plattsättare vad han tycker.
 
T
Nej, vänta tills plattan har torkat sedan primar du den. Primern är till för vidhäftningen samt att plattan inte ska suga ur fukten ur fixet för snabbt.
 
men de flesta? fixen är väl primerfria?
 
HUR ny är plattan ???
 
Tack för svaren.

Plattan är gjuten i slutet augusti/början september.

Jag har nu gjort så här idag, får hoppas det inte är helt fel:
Jag har låtit ett par fläktar stå hela dagen och nu i kväll borstat ut primer på plattan, den var fortfarande fuktig, men primern är ju ändå vattenutspädd...

Nu står det med fläktar och ett par kupévärmare så jag hoppas att det är torrt på golvet imorgon så jag kan fortsätta med att lägga klinker.

Hoppas jag inte är helt fel ute...

//Niklas
 
Då har den trokat i max 2månader... min 3månader är rekommenderat och då ska det vara torrt hyfsat varmt och luftombyte

Jag skulle inte ta på mig ett ätt lägga ett golv så tidigt, även om det är ett garage, skulle jag mot all förmodan lägga så vore det med Ardex S24, där är det plattsättning efter 28dagar på nygjuten betong, den är mycket flexibel.

Hur stort är det? plattan kommer nog att krympa endel till...
lägg en tumstock, helt utfälld, mot en vägg och tryck in den 2-5mm så ser du vad som händer när plattan krymper...
plattsläpp kommer som ett brev på posten.

vänta med plattläggningen gärna till våren om du kan är mitt råd, tyvär
 
T
Jupp, vänta minst en månad till eller köp ett dyrt flexibelt fix!
 
Fix tål ju fukt så om du ändå inte ska spackla är de väl bara att lägga
 
hur stora plattor har du?
Highflex S2 är nog det fixet som Kiilto skulle rekommendera, om du inte har 30*30 plattor eller större då är det nog flytfix du ska använda eller bakstryka plattorna med
 
sukke2k skrev:
Fix tål ju fukt så om du ändå inte ska spackla är de väl bara att lägga
Det är inte fukten utan krympningen i plattan som är problemet.
 
Jag hade väntat oavsett för jag har sett och hört ställen där de haft så bråttom och där spänningarna blivit så stora så det skjutit upp plattor som projektiler i taket...
Något ställe där de la plattor i en industrilokal på flera hundratals kvm och vägrade ha dilationsfogar med jämna mellanrum för det blev "inte snyggt", trots plattsättarna berättade vad som kunde hända.
Ett par månader efter att produktionen var i full gång på företaget så släppte plattorna och flög många meter upp i taket lite överallt så produktionen fick stängas under en period så allt kunde köras om... billigt ;)
 
Jag tror på vad alla säger, och egentligen borde man ju inte fråga om man ändå ine lyssnar....

Garageplattan är 8x7m och sedan är det ju 25cm lättklinkerväggar.

Plattan var klar i slutet på Aug.

Jag orkar inte vänta till i vår, då har jag ett garage som är helt oanvändbart hela vintern.
För alla vet att om jag börjar ställa in grejer så kommer det aldrig att bli av att lägga klinker.

Jag har 30x30 plattor och lägger det med Hornbach megafix.

Jag informerar i tråden (om jag inte fått en klinkerplatta i pannan och dött) i vår/sommar om hur det har gått. =)

Jag uppskattar verkligen alla svar och ursäktar så mycket att jag inte följer dom. =(

//Niklas
 
Man gör ju som man själv vill när det är till sig själv
har du tur så funkar det har du otur så får du ju göra om :)
du har nog helt rätt i att om du börjar fylla det så är det kört med läggningen

plattsläpp kan komma många år senare men då är det nog mer att plattorna släpp men inte helt, sen går en platta sönder och då följer resten med...
vet att entredörren till hundfjällets reception fastnade en morgon pga att plattor rest sig

lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.