Hej alla kunniga!

Fått ett serviceprotokoll för Thermia panna och brännare (Bequem 15)

Inga konstigheter eg., men... det finns anmärkning:
”Brännaren är inte kopplad till något överhettningsskydd!”

Mannen som var här nämnde inget om detta eller vad det kan innebära.

1, Är detta något som kräver akut åtgärd?
2, kan jag fixa det själv?
3, vad är det värsta som kan hända (worst case scenario)?
 
Ja, brännaren ska vara kopplad via överhettningsskydd. Jag flrutsätter att du har säkerhetsventil på systemet, så något riktigt allvarligt kan inte hända. Men man vill ha flera nivåer av säkerhetssystem. Överhettningsskyddet ska stoppa brännaren om pannans termostat går sönder.
 
jag har inget heller och sotaren har aldrig sagt nåt. Idag är det nog inte många brännare som skulle få en panna i kok. Idag är väl nästan allihop av den typ som brinner framåt och pellets faller ner. De är ju i det närmaste idiotsäkra (ta i trä)
En bekant på byn installerade dock pellets när det kom på marknaden och det var brännare som brann uppåt och matade in pellets med matarverk underifrån. Kommer inte ihåg vad de hette, de kursade väl sen. Makalöst krånglig konstruktion och de lagade den där jämt men så en dag ringde hon med andan i halsen och det kokade ju för fullt, vattnet bara sprutade där inne och det tog ett tag innan man fick det där att lugna ner sig men då hade väl brännaren ballat ur igen och stod och matade konstant.

De nyare brännarna slocknar ju nästan av sig själva om det skulle börja mata in pellets konstant.
 
Det kvittar vilken brännare du har om termostaten ger upp. Det kokar oavsett.

Men det är inget som sotaren brukar titta på vad jag vet.
 
Förvisso men de flesta brännare har ingen "termostat" på det viset. Endast en tempgivare och börjar den fela så sätter den felkod och slutar elda.
Sällan de kopplas på nåt separat som på oljebrännartiden.
 
Det normala är att de kraftmatas via ett övethettningsskydd i pannan.
 
Jo men det är ju det som saknas för ts uppenbarligen. Funktionen kan ju dock diskuteras även om det i teorin är nåt som gör sitt jobb då det väl händer nåt. Men med dagens brännare är det nog inte särskilt vanligt.
Isåfall borde det vara mer rimligt med lag på timer på spisen för det är nog en förskräcklans massa mer olyckor med det än skenande pannor iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.