Hej, jag har en fundering angående Tigo TS4-A-O Optimerare. Krävs det att jag har en Tigo Access Point (TAP )?



Jag har en Har idag



1 Hybridväxelriktare 10kW 3-fas (GW10KW-ET )
1 Energilagring 5.1 kWh, HVS5.1
8 st TS4-A-O (Optimerare)
36 st paneler ( ASTRO SOLAR PANEL MONO HC 400WP CHSM54M(BL)-HC-400 ) fördelat på två strängar.

I sträng 1 har jag 20 paneler utan optimerare. (240 grader SV )

I sträng 2 har jag 16 paneler delat på två väderstreck.

Enligt nedan

8 st paneler utan Optimerare (140 grader SÖ)
8 st paneler med Optimerare (330 grader NV)

De 8 av de 16 paneler har 1 st Tigo TS4-A-O Optimerare bakom varje panel insatt men jag tror att det stannar där.

Min tanke vid installation var att utnyttja eftermiddagens sol där optimerarna sitter då skuggan på eftermiddagen ” stänger av de 8 utan Optimerare ”

Installationen gjordes juni 2023

Min fråga är:

Kan optimerarna fungera utan någon extra tex Tigo Access Point (TAP) eller fungerar de med anläggningen ändå? Isåfall kan jag även övervaka dessa på något vis?

Tack på förhand.
 
  • Solenergisystemets övervakningsapp visar daglig energiproduktion, CO2-minskning och enhetsinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf över solenergiproduktion, batterianvändning, belastning och energilagringstillstånd för en hemenergisysteminstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf över solenergiproduktion och inkomst för maj 2024 visandes dagliga värden i kWh och SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad sa firman som installerade systemet då hur det skulle fungera med Tigo?


Någon TAP eller CCA behövs inte för att Tigo TS4-A-O ska fungera.

Men, om man vill visualisera, som det heter, dvs se vad varje panel med en Tigo producerar, behövs en Tigo Acess Point som monteras uppe på taket under någon panel.
Från den TAP dras en kabel ner till CCA(cloud connect advance) som ska ha internetåtkomst. Då kan man se vad varje panel med Tigo-effektoptimerare producerar.

Om du har 16 st seriekopplade paneler i en och samma sträng, varav hälften mot syddöst och de andra 8 st mot nordväst, då skulle det behöva vara ha Tigo på samtliga 16 st för att fungera bra.

Normalt sätter man Tigo endast på skuggdrabbade paneler i en seriekopplad sträng då samtliga paneler är mot samma väderstreck och har samma lutning. Det kan vara en skorsten som skuggar säg 4 st paneler någon gång under dagen, då sätter man Tigo på dessa 4.

Kan du inte se på din växelriktarfabrikats monitoring-portal vad varje sträng producerar, dvs effekt(W) under en dag. Då ska man kunna se om den strängen med Tigos fungerar tillfredsställande. Diagrammet du visar ovan är väl totala effekten under dagen, dvs sammanlagda Sträng 1 + Sträng 2. Du ska titta på vad Sträng 2 producerar under en dag, på det diagrammet.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Vad sa firman som installerade systemet då hur det skulle fungera med Tigo?
Tack då borde de vara i gång iallafall. Men jag du deras att sätta Optimerare på alla paneler nu när priserna rasat på dessa, iallafall om dessa 8 redan är i drift så att säga. Men då vill jag kunna monitorers dessa

Firman sade Att för för att lösa problemet med skuggan på de 8 för eftermiddag/ kvälls solen så skulle det räcka med optimerare på dessa för de totalt 16.

Dessa två sidorna med data får jag ut med men jag vet inte vilken av raderna som är info för ev sträng 1&2 tyvärr.
A Arnodt skrev:
Någon TAP eller CCA behövs inte för att Tigo TS4-A-O ska fungera.

Men, om man vill visualisera, som det heter, dvs se vad varje panel med en Tigo producerar, behövs en Tigo Acess Point som monteras uppe på taket under någon panel.
Från den TAP dras en kabel ner till CCA(cloud connect advance) som ska ha internetåtkomst. Då kan man se vad varje panel med Tigo-effektoptimerare producerar.

Om du har 16 st seriekopplade paneler i en och samma sträng, varav hälften mot syddöst och de andra 8 st mot nordväst, då skulle det behöva vara ha Tigo på samtliga 16 st för att fungera bra.

Normalt sätter man Tigo endast på skuggdrabbade paneler i en seriekopplad sträng då samtliga paneler är mot samma väderstreck och har samma lutning. Det kan vara en skorsten som skuggar säg 4 st paneler någon gång under dagen, då sätter man Tigo på dessa 4.

Kan du inte se på din växelriktarfabrikats monitoring-portal vad varje sträng producerar, dvs effekt(W) under en dag. Då ska man kunna se om den strängen med Tigos fungerar tillfredsställande. Diagrammet du visar ovan är väl totala effekten under dagen, dvs sammanlagda Sträng 1 + Sträng 2. Du ska titta på vad Sträng 2 producerar under en dag, på det diagrammet.
 
  • Skärmdump av övervakningsgränssnitt för solenergisystem som visar total produktion och batteristatus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av energihanteringssystem som visar realtidsdata för solcellsproduktion och strömförbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är PV1 och PV 2? Kan det vara Sträng 1 och Sträng 2?
Du får logga in på växelriktartillverkarens hemsida på ditt konto där och titta istället, ser du nog mycket bättre än på en liten mobiltelefon.

Du kan inte veta om en Tigo pajat om du inte har TAP och CCA.
 
  • Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
Tack sant tänkte inte så det faktiskt.
 
Har du inte för liten växelriktare? Du har 36 st paneler på 400 Wp, dvs 14,4 kWp installerad paneleffekt, men bara en växelriktaren på 10 kW. Man ser att effektkurvan(översta kurvan du har) är platt, all effekt över 10 kW är bortklippt
 
A Arnodt skrev:
Har du inte frö liten växelriktare? Du har 36 st paneler på 400 Wp, dvs 14,4 kWp installerad paneleffekt, men bara en växelriktaren på 10 kW. Man ser att effektkurvan(översta kurvan du har) är platt, bortklippt effekt allt över 10 kW.
Jo det har jag insett men blir ett senare problem, infon jag fick var att man kunde överdimensionera anläggningen för att under fler timmar hålla mig högre upp i produktionen. De ”sista 8” ger aldrig effekt medan de 28 belyses och tvärt om. Min tanke att få ut fler timmar med effekt närmare 10 samt att det jag fick till mig var att denna på 10kWh klarade att arbeta upp till strax över 13kwh i verkligheten. Dock har jag bara stundvis varit uppe och vänt några timmar på 12kWh merparten soliga dagar verkar det mest ”klippa vid smått dryga 10kWh”
 
Det kanske inte finns kraftigare växelriktare än på 10 kW av ditt växelriktarfabrikat som kan ha batterilagring?

Det ska stå i databladet för din växelriktare vad maxeffekten, alltså uteffekt växelström, är för just din växelriktare. Vad står där?
 
Ska kolla
 
K
Så länge det inte är ett väldigt platt tak så skulle jag säga optimerare på alla 16.

Själva accesspunkten är bara för loggning och övervakning. Om du skaffar så många som 16 tigo vill man nog ha koll på att de fungerar korrekt och därmed ha en tigo accesspunkt också.
 
Tack, Jo det var nog min tanke med om jag sätter på alla paneler
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.