É
Jag gör en tillbyggnad på 73m2 i två våningar. Min konstruktör säger nu att jag måste ha dubbla reglar på mellanbjälklaget. Jag tycker det låter konstigt om man t.ex. kollar på träguiden och har aldrig läst om det här tidigare:
https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-tva-fack/?previousState=001000

Han tycker jag frågar för mycket och hänvisar till nedböjning och sviktkontroll, samt deras program som räknat ut detta. Kan han ha rätt i att jag faktiskt bör ha dubbla reglar?

Se bild på konstruktion. Total spännvidd är 5,8 meter men med en stålbalk HEB-220 gör att längsta uppdelade spännvidd blir 3,2 m fri längd. Är det den långa stålbalken som skulle göra att det krävs dubbla reglar då det inte är en solid vägg under?

Det kostar ändå en 20 000kr extra att ha dubbelt. Själv hade jag en plan på att endast köra 45x220 C24 cc 600 med skruvlimmande spånskivor. Medans konstruktör säger 2x45x220.

Ritning som visar tvärsnitt av en golvkonstruktion med markerad spännvidd på 320 cm och dimensioner för reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Personligen tycker jag det låter väldigt i överkant. Sen har jag ju ingen utbildning att stödja mig mot dock.

Enligt träguidens dimensioneringsprogram så ska du klara den där spännvidden med cc/60 45*170 C24.
 
Tycker också att det verkar lite i överkant.
 
Ska du ha Finjas betonglager på övervåningen?
 
  • Haha
wildeside
  • Laddar…
wildeside
jag har spännvid 8,4 meter, mellanbjälkar 45X315 och underarm på takstolar 45X315 cc 1200 på takstolarna som är självbärande utan stöd under.
Låter riktigt konstigt att inte enkel 45X220 cc 60 skulle räckamed så kort spännvid som 3,2 meter,
 
É
Det är tre sovrum på övervåningen bara. W-takstolarna är självbärande så ingen vikt därifrån heller.


Även ytterväggarna är det dubbla bärlinor under hammarbandet överallt. Inte bara vid fönster (1,2 m breda). Tycker även det är lite överdimensionerat, men detta hade jag tänkt fråga om i en separat tråd så vi kan redan ut golvbjälklag till att börja med.
 
É
Jag påpekade detta igen innan konstruktören slutförde alla handlingar och han räknade då en gång till och sa att 1st ändå ska räcka och tog bort de dubbla ur handlingarna.

Han menade att det blir mindre svikt med 2st och det kan jag ju såklart förstå. Ännu mindre med 2st cc 30 och så vidare men vad är rimligt…?

Vad menas med nyttograd på detta program i länk? På t.ex. 3,2 meter så blir det 48% (4mm) och det markeras gult. Inte grönt… men samtidigt är det endast den på 88% som blir underkänd (12mm)

https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/golvbjalklag-inne/
 
I brottgränstillstånd (konstruktionen är på väg att gå sönder) kollas moment, tvärkraft och upplagstryck. I bruksgränstillstånd (konstruktionen är på väg att inte uppfylla funktionskrav vid normal användning) kollas nedböjning och svikt. Bruksgränstillstånd är sannolikt dimensionerande. För varje kontroll kan man räkna ut en utnyttjandegrad som är 1 (100%) vid fullt utnyttjande. Är den över 1 är det inte ok. Är den under 1 är det ok. En del konstruktörer är djärva och ligger nära 1. Andra vill ha en del marginal. Man behöver inte ställa högre krav än normen, men sen är det lite individuellt hur mycket marginal man vill ha. Färgerna i programmet är väl bara till för att upplysa läsaren om hur allvarligt det är. På traguiden.se finns beräkningsexempel.
 
É
Ok tack men vet inte om jag blev helt klok för det. Den som blir underkänd överskrider svikten L/300, men samtidigt visar den "bara" 88% nyttjandegrad, inte över 100%. Ska man då tolka det som att procenten istället är brottsgränsen? Och även om färgen står i samma ruta så är den mer kopplad till nedböjningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.