Hej,

Planerar en utbyggnad på baksidan av huset. På baksidan sitter dock skåpet för fassäkringarna i fasaden. Måste jag flytta det eller är det ok att det "hamnar" inomhus?
 
Du får fråga din nätägare.
Rent generellt vill dom ha skåpen utomhus nuförtiden.
Själv fick jag dock tillstånd att låta flytta mätartavla inomhus -> inomhus i våras.
/M
 
  • Gilla
Nilfons
  • Laddar…
En annan aspekt här är väl olämpligheten att ha tillbyggnaden ovanpå servicen vilket kommer att bli i ditt fall.
/M
 
  • Gilla
Nilfons
  • Laddar…
Enklast är ju att bara bygga till. När man fått upp väggarna så flyttar man skåpet / alt köper nytt om du har ett smalt skåp (måste vara stora idag). Så har man förberett med nya rör ut i gräsmattan (något extra skadar inte för evt utomhusbelysning, garager etc). Sen de man får göra är att anlita en elektriker som gör en föranmälan. Han får dit nätägaren som flyttar mätaren och lägger in kabel i skåpet. Elektrikern fixar med eldragningen till centralen / går på de gamla röret.

Tar en dag om ens de att göra en överläggning. En dag kanske att förbereda flytten innan så.
 
-=fullmoon=- skrev:
Enklast är ju att bara bygga till. När man fått upp väggarna så flyttar man skåpet / alt köper nytt om du har ett smalt skåp (måste vara stora idag). Så har man förberett med nya rör ut i gräsmattan (något extra skadar inte för evt utomhusbelysning, garager etc). Sen de man får göra är att anlita en elektriker som gör en föranmälan. Han får dit nätägaren som flyttar mätaren och lägger in kabel i skåpet. Elektrikern fixar med eldragningen till centralen / går på de gamla röret.

Tar en dag om ens de att göra en överläggning. En dag kanske att förbereda flytten innan så.
Okej, tack för infon!

Jag bor i en nybyggd villa och om jag förstått det rätt så läser dom av centralt, eller har jag fattat det fel? Jag menar, det är ju aldrig någon under dessa fem år sedan huset byggdes, som det varit någon inne i skåpet.
 
Att dom läser centralt spelar ingen roll, det är för att dom ska kunna byta mätare när dom vill utan att behöva hålla på att boka tid. Nätägarna byter fortlöpande mätare som dom skickar in på koll, dessutom vill dom komma åt mätaren om den av någon anledning larmar. I en villa godtar dom inte att mätaren sitter "inlåst".
 
  • Gilla
-=fullmoon=- och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.