Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp i en fråga kring energideklaration.

Har byggt ett hus, slutbesiktning 2010 september. Ingen har bott i huset någon gång. Det har varit ute på försäljning under hela tiden.
Nu har vi skrivit kontrakt med en köpare.
Jag som säljare, måste jag göra en energideklaration ändå????
Värmen har varit på det lägsta nivå för att pannan inte skulle gå sönder, men inget annat har använts.
Räcker med husleverantörens uppgifter vid försäljning, eller måste jag kalla dit ett företag utan att jag har faktiska uppgifter om husets förbrukning?
Tack för ett snabbt svar.
 
För att bygga huset krävs en energiberäkning. Så länge ingen bott i huset är det den som gäller.
Energideklaration kan inte finnas förrän energiförbrukningen kunnat redovisas.
Slutbesiktning 2010 är det < 110 kWh per kvm och år som gäller
 
Jag säger detsamma. Det går ju inte att göra en deklaration när inga värden finns. Då kan man ju bara göra en beräkning - och den har du väl redan från husleverantören?
Sen antar jag att ansvaret för att energideklarera huset övergår på köparen. Jag vet inte om det kanske kan vara en god idé att skriva ut detta i kontraktet - så att inte du behöver ta den kostnaden om två år när en deklaration kan göras.
 
tack för svaren. Jag trodde väl det, men har hört motsatsen också. Att vid försäljning, eftersom det blir försäljning från min sida, måste alla göra en sådan. Men vad bra att jag slipper. Tack för tipset att skriva in i kontraktet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.