Vi har köpt ett hus som är byggt på 70-talet. Vi har upptäckte att det inte är dränerat under uterummet som står på en betongplatta. Vi vill verkligen inte riva uterummet, vad har vi för alternativ?

//Jessie
 
Har ni fuktproblem i källaren där uterummet står?
Att dränera om är inget måste jobb, om man inte har problem. Fuktbelastningen mot källarväggen under uterummet är nog minimalt då regnvatten inte kommer åt där.
Annars om plattan är kraftig och marken är stabil, handgräva en korridor?! Men det skulle jag inte tänka på innan det var reella problem.
 
  • Gilla
Jess84
  • Laddar…
L largab skrev:
Har ni fuktproblem i källaren där uterummet står?
Att dränera om är inget måste jobb, om man inte har problem. Fuktbelastningen mot källarväggen under uterummet är nog minimalt då regnvatten inte kommer åt där.
Annars om plattan är kraftig och marken är stabil, handgräva en korridor?! Men det skulle jag inte tänka på innan det var reella problem.
Vi har just nu inga problem men jag blir så skrämd av alla som reagerar så negativt så fort jag nämner att vi inte har någon dränering under plattan.
 
Bästa är att sluta nämna att det inte är dränerat då.
Men är det källare på huset eller är det avsaknad av dränering runt plattan till uterummet som ger dig denna helt onödiga oro.
 
GoC GoC skrev:
Bästa är att sluta nämna att det inte är dränerat då.
Men är det källare på huset eller är det avsaknad av dränering runt plattan till uterummet som ger dig denna helt onödiga oro.
Ja vi har källare och har inrett den. Jag vill gärna förebygga fuktproblem.
 

Bästa svaret

J Jessie84 skrev:
Ja vi har källare och har inrett den. Jag vill gärna förebygga fuktproblem.
Den gamla dräneringen som gjordes vid byggnationen på 70 talet ligger väl kvar därinunder. Det är troligen lerrör som ligger i en sandbädd ( mitt hus byggt 1971 har det) som fungerar i all oändlighet. Jag dränerade om nyss pga uterumsbygge. Mina lerrör såg ut som nya. En skam att byta bort dem mot plaströr.
Dvs ni har en fungerande dränering under uterummet. Det är möjligtvis fuktskyddet på väggen som är sämre efter 50 år. Men då uterummet skyddar från yttre vatten så blir det troligtvis aldrig något problem.
Om du vill förebygga fuktproblem så gör du det genom att inte bekläda ytterväggarna i källaren trä/isolering etc. Rena målade betongväggar är bäst.
 
Tusen tack för ditt svar. Hade ingen aning hur det fungerade förr.
 
L largab skrev:
Den gamla dräneringen som gjordes vid byggnationen på 70 talet ligger väl kvar därinunder. Det är troligen lerrör som ligger i en sandbädd ( mitt hus byggt 1971 har det) som fungerar i all oändlighet. Jag dränerade om nyss pga uterumsbygge. Mina lerrör såg ut som nya. En skam att byta bort dem mot plaströr.
Dvs ni har en fungerande dränering under uterummet. Det är möjligtvis fuktskyddet på väggen som är sämre efter 50 år. Men då uterummet skyddar från yttre vatten så blir det troligtvis aldrig något problem.
Om du vill förebygga fuktproblem så gör du det genom att inte bekläda ytterväggarna i källaren trä/isolering etc. Rena målade betongväggar är bäst.
Gamla tegeldräneringar är en skam att gräva bort. Fungerar betydligt bättre och har väsentligt mycket längre livslängd än plastdränering.
Det hår alldeles ypperligt att inreda källare om man fuktskyddar på insidan. Platonmatta med luftspalt vid golv och tak, sedan går det fint att montera organiskt material utanpå detta.
Samma på golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.