Vi har just genomfört en fastighetsreglering för att utöka vår tomt och få plats att bygga hus och garage. Mitt på markbiten vi styckat av och ska bygga på står det en elstolpe som försörjer vårt nuvarande hus och grannens med el. Grannens mätarskåp sitter dessutom på stolpen. Jag har pratat med elverket i omgågar sen i höstas om att stolpen måste flyttas för att vi ska bygga. Nu först har de varit dit och tittat och konstaterar att vi får betala flytten av stolpen eftersom vi ändrat fastighetsbeteckningen på markbiten. Är det verkligen riktigt?? Hur tar jag reda på vad som gäller??
 
Om flytten av stolpen blir nödvändig för att du skall bygga, så låter det väl ganska naturligt att du får betala flytten, eller missar jag något?
 
Normalt är väl att du får betala flytt av stolpen även om den står mitt på din befintliga tomt (och inte en nybildad) och du vill bli av med den.
 
Finns det något argument för att någon annan än du ska betala?
 
Som jag förstått det så hade elverket fått stå för flytten om det varit den ursprungliga fastigheten som skulle bebygga marken där stolpen står, men eftersom det nu är en annan fastighetsbeteckning på marken så ska vi stå för flytten. Förstår inte skillnaden.
 
Det verkar konstigt. Vi har Eon och vi får i alla fall betala flytt (nedgrävning) av elledningen som står på vår mark. Vi gör inte några förändringar i fastighetsindelning eller liknande. Det verkar väl konstigt att man skulle kunna få elstolpar flyttade som man tycker att det passar, då skulle väl de flesta kräva att få dem flyttade från sin mark. Och någonstand måste de väl gå.
 
Ok, jag får hoppas att jag bara behöver betala grävningen på min egen tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.