Jag håller på att bygga ett hobbyrum på övervåningen av mitt garage. Nu måste jag göra en luftspalt i taket före isoleringen, men nu undrar jag om man måste använda "mögelstopper" vid ventileringen.

Garaget är byggt -08 och det är tegeltak på det.

Om jag nu måste använda det så är min nästa fråga om det finns sådana för invändigt montage. Har ingen direkt lust att lyfta takpannor.

Kom på en fråga till. Hur mycket luftspalt behövs? Räcker det med 20-25mm??
 
Det beror ju helt på vilken konstruktion du har på ditt tak. Om det är "öppet" i takfot och vid nock så behöver du ju ingen mögelstopp.
 
Det är öppet i takfoten men inte i nock. Det sitter råspont hela vägen upp. Räcker det med att "bara" borra 70-100mm hål så nära nock som möjligt i varje fack??? Hoppas ni fattar vad jag menar.
 
Ja, men mögesltoppen monteras utvändigt, gör du det högst upp så kanske det är 4-5 pannor för varje hål som måste lyftas, det är väl inte så blodigt?
 
Nej det är sant. Problemet är bara att jag är handikappad (ryggmärgsskada) så jag har lite problem att jobba utifrån. Inifrån går skapligt så därför tänkt jag att det kanske kunde finnas någon genväg
 
Då blir det förståss svårare. Gör en nock då som bara är några mm mer än en ventil å så ventilerar du i ändarna av huset och från takfoten.

Du tappar kanske 200 mm i takhöjd längst upp iofs. men bara där det är som smalast.
 
Smart!!! Takhöjden i nock spelar egentligen ingen roll eftersom takstolarna ser ut som ett A ungefär fast fel dimensionerat så jag hade ju ändå inte kommit ända upp med innertaket. Tack så mycket för hjälpen
 
Bara det kan cirkulera mellan ändarna och takfoten på huset så är det ju lugnt.
 
Redigerat:
Vet inte riktigt hur ni menar men som Noseone antyder (tror jag) så måste luften kunna komma UT vid nock från båda sidor av taket.
 
Exakt, in vid takfoten ut vid nocken men i detta fall så blir det vi ändarna av huset.
 
Finns det inte risk att det kan stanna fukt i mitten av huset då?? Uppe vid nock alltså?
 
Hela luftspalten är en riskkonstruktion där mögel kan bildas vid vissa förhållanden.
 
Men det är såhär man bygger om man skall utnyttja takhöjden. Gör en inspektionslucka någonstans så du kan mäta fukt å eventuellt åtgärda problem.
 
Nu är det löst hoppas jag. Byggfirman som byggt garaget var här i ett annat ärende så vi kom överrens om att det skulle räcka med att borra hål längst upp i varje takstol så att luften kan strömma igenom. Sen sätter jag ventiler i varje gavel.

Jag tänkte göra en luftspalt på 45mm. Är det överdrivet?? Det kanske räcker med 25mm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.