Jag gick ifrån standard när jag monterade takbalkarna, istället för att sätta de cc120 så satte jag de med 120 mellan balkarna. Detta gjorde jag för att slippa såga de lättbetongstenar som skulle ligga mellan balkarna (2x60). Ångrar detta i efterhand då efterföljande material är skapat för cc120.

Nu ska jag lägga isoleringsskivor. Dessa har mått 117, så det blir en glipa på 3 cm. Gör det något? Bör jag skära till 4-5cm remsor så att det blir tätt?
 
Mikael_L
J Johan_Grip skrev:
så det blir en glipa på 3 cm. Gör det något?
Japp, det är riktigt värdelöst !!! Du förlorar massor av isoleringsförmåga.

Tips, köp 45mm (ev 70mm*) tjock skiva som du skär till remsor lika breda som tjockleken på det som ska kompletteras.

*det blir något bättre isolervärde av att pressa ihop skivorna lite än att fluffa upp dom lite.

Och med en tjockare så sitter allt i bättre "spänn" ifall det är så att du måste få de att ligga på plats innan du monterar nästa sak, som håller skivorna på plats.
Men sätter du isoleringen uppifrån så spelar inte detta någon roll, och om man som jag gjorde, satt plast och gles 60cm i taget och sen sköt ner skivorna i utrymmet under råsponten så vore det inte heller bra med någon tjockare skiva så det kommer i "bättre spänn".
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan_Grip
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp, det är riktigt värdelöst !!! Du förlorar massor av isoleringsförmåga.
Misstänkte det. Men funkar det med lösningen att kila in remsor i glipan?
 
Mikael_L
Det är OK att på helt valfritt sätt fylla glipan med isoleringsmaterial.
Om du inte har kommit så långt i processen (inte redan isolerat, eller köpt material) så kan du överväga att spruta lösfiber istället.
 
Jag håller på att vänta in en offert för lösfiber nu. Vore såklart smidigare och skulle lösa mitt lilla problem. Men det är en kostnadsfråga ;) Är inget jättestort tak som ska isoleras.

Tusen tack för din hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.