Man ser ofta - och jag har själv - infiltrationen (tror jag)till enskilt avlopp bilda en kulle på ett annars platt yta.

Går det inte att "gömma" infiltrationen bättre på något sätt, så att den smälter in i miljön? Kostnad? Teknik?
 
Kan bara svara för mitt fall men då skulle det vara dränering/ventilationsrör under infiltrationen (har moduler eller vad det nu heter.) Dessa skall givetvis rinna ut nånstans och om man gräver ner allting ännu lägre så blir det kanske svårt att lösa?
 
Kan bara svar för mig själv. Det vart en kulle för att komma över grundvattnet. Dessutom placerad på tomten, där det fanns morän och inte bara lera under.
 
Claes Sörmland
Den där kullen är en förstärkt infiltration. Man lägger en sandbädd ovanpå marken för att hantera dåliga markförhållanden. Det typiska skälet att bygga förstärkt infiltration är att man vill ha grundvattnets högsta nivå under året mer än 1 m från spridarlagrets botten. Då blir det ofta en kulle.

Bor man på ideal mark som är sandig och inte har högt grundvatten så behövs ingen kulle.
 
OK, så om man inte har tur med bra förhållande så går det inte att komma ifrån en kulle då?
 
Claes Sörmland
M -MH- skrev:
OK, så om man inte har tur med bra förhållande så går det inte att komma ifrån en kulle då?
Igen kulle behövs då.
 
M -MH- skrev:
OK, så om man inte har tur med bra förhållande så går det inte att komma ifrån en kulle då?
Nej, eftersom infiltrationen behöver ha visst djup, men inte får ligga för nära grundvattnet. Då blir det en kulle. Enda alternativet jag kan se är att man får höja hela tomten, men det verkar rätt omständligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.