Jag har anlitat hantverkare och jag är mycket missnöjd med deras arbete som är mycket amatörmässigt utfört. Jag påpekade några fel och bad dem komma hit, men väl här så vägrade åtgärda de felen och gick innan jag ens hunnit gå igenom hela listan med dem. De var mycket otrevliga, skrattade rått, och sa uttryckligen att de inte tänkte komma tillbaka igen.

Nu har jag anlitat en besiktningsman. Om det visar sig att han tycker att här är fel som ska åtgärdas: har jag då rättighet att vägra den här firman att få chansen att åtgärda felen? Jag har inget förtroende för dem och de var som sagt väldigt otrevliga sist vi sågs. Det känns mycket obehagligt att släppa in dem i mitt hus igen.

Jag vill alltså hellre ha avdrag på fakturan (och eventuellt skadestånd) så att jag har råd att anlita en annan firma som rättar brister (eller gör om).
 
Tyvärr så har jag ingen koll på vad lagen säger, men först, innan jag läst allt, så tyckte jag att sunt förnuft borde gälla, alla kan göra fel och borde då också få en möjlightet att rätt till sina fel.
Men enligt dig så har ju dina hantverkare knappast agerat på varken ett yrkesmässigt eller kundvänligt sätt. Så jag skulle nog känna på liknande sätt som du känner, inget kan bli sämre än det jag haft...
Om dom kommer tillbaka, hur bra kommer deras jobb då att vara.

Jag tror dock att du får berätta lite mera, har firman gjort en totalentreprenad, husbygge eller renovering etc.
Du kommer få frågan av våra lärda inom detta område på detta forum.

Hoppas det ordnar sig och lycka till!
 
Jag har för mig att hantverkaran har rätt att rätta till sina misstag, om de inte vill eller inte kan så har du rätt att ta in en annan hantverkar på första hantverkarens bekostnad, alltså de första hantverkarn skall stå för kostnaden som den andra hade (men det lär krävas domstolsbeslut på det och långtid om första hantverkarn strular, och du får ligga ut med pengarna undertiden).

Så du måste på något vis få bevis på att du har erbjudit den första hantverkaren möjlighet att fixa till felet och att de har avböjt. Ett inspelat telefonsamtal är ett jättebra bevis (och inget som du behöver upplysa mottagaren på, alltså att du spelar in samtalet). Så om du har ett sådant telefonsamtal och besiktningsmannens (jag hade nog anlitat minst 2 olika gärna 3) dokument på att det behöver göras om, så hade jag tagit ett samtal med en advokat inom området och sedan beroende på vad denna advokat sagt, tagit in en ny firma och renoverat, sedan skickat krav till den första firman för renoveringen.

Tyvärr en väldigt dyr och omständig process, men om du inte har betalt hela den första fakturan så blir det ju lite bättre, men det är dyrt och omständigt att gå den rätta vägen.
 
Du har ju givit dom chansen, tyvärr har du bara muntligt på att dom vägrade rätta till felen.
Skicka ett rekommenderat brev eller ett email (där du sparar din kopia) - dom lär väl vägra igen så det borde du inte behöva vara orolig för.
Skulel dom trots allt ändra sig och faktiskt vilja rätta till felen så får du kanske bita i det sura äpplet och vara hemma/ha med ngn kompis om du tycker det är obehagligt.

Innan felen är åtgärdade, eller dom har vägrat, så bör du iaf hålla inne slutbetalningen.

Sen om du känner dig rent utav hotad av dom så kan du förstås polisanmäla detta - det skall du inte behöva stå ut med !

Om dom vägrar utföra rättningen eller inte gör det bra så tycker jag du skall kontakta konsumentombudsmannen i din kommun och sedan anlita en annan hantverkare.
Det som sen kan hända är att dom vill ha sina pengar, men då har du rätt bra på fötterna och kan bestrida den begäran - och använda de pengarna för att betala en seriös hantverkare istället...

/K
 
Lånar den här gamla tråden...

Hur många chanser skall en hantverkare få innan man säger stopp?
kort tog vi in en kikle son skulle göra ett nytt fönster åt oss. Vi fick hans namn via en välrenomerad firma som sysslar med intredninga, fönster o s v och vi uppfattade det som om han hörde till firman.

Fönstret han kom med passade inte (för stort) och det kröp då också fram att han var egen. Vi kom överens om att han skulle göra ett nytt fönster, och han lovade leverera inom 2-3 veckor. Efter sex veckor fölrsökte vi få kontakt, men fick int etag på honom varför vi ringde den "välrenomerade" firman. Det visade sig då att man hade fått flera klagomål på honom och att han hade alkoholproblem... Firman lovde hjälpa oss och kom och mätte (igen) och lovade skicka en ritning för godkännande. Efter en månad med ett flertal påstötningar fick vi till slut en ritning som inte stämde. Efter några revideringar hade vi en ritning som vi godkände.

När fönstret sen levererades stämde det inte med ritningen - det var fortfarande för stort och skulle inte gå att montera utan stor åverkan på befintliga 1820 tals-foder samt fönsteröverstycken, varför vi inte kommer att godkänna detta fönster heller.

Utöver problemet med storleken har fönstret en lång rad andra brister vilket gör att jag tappat allt förtroende för firman så jag vill nu avsluta allt samarbete med dem (och självklart inte betala något heller) för att istället ta in ett proffs. Kan man anse att firman har fått de chanser som är rimligt för att rätta till problemen?
 
Thomas Lundquist
Ja dom är förbrukade. Har han inte följt ritningen och inte kan klara av att leverera rätt fönster så är det väl bara att ringa och berätta att du beställt från ett proffs den här gången istället.
Det här är ingen tjänst han missat med, utan det har levererats en felaktig produkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mike18
  • Laddar…
Mikael_L
Ifall inte några väldigt synnerliga skäl föreligger måste man nog låta företaget få första chansen att få till det.
Så, meddela att du förväntar dig en korrekt och hantverksmässig lösning enligt ursprunglig överenskommelse och med en tidsgräns som du anger.
Och sen i samma meddelande så anger du att om detta inte sker tar du in en annan firma för att färdigställa på deras bekostnad.
Och att ev innehållen betalning hålls inne till dess arbetet är klart och godkänt.

Har redan den ursprungliga tidsplanen överskridits kan tidsfristen sättas lågt, i princip aningens oskäligt lågt. För ett jobb som endast tar en dag kan man nog kräva att dom ska vara klar på en 3-5 dagar, max. Egentligen borde man väl egentligen i princip kunna kräva att dom startar med jobbet på studs och därmed ska klara 1 dags tidsfrist på något som tar max en dag att fixa.

Har man inte betalat allt så kan man tryggt hålla inne alla pengar som återstår. Kostar färdigställandet med annan firma mindre så betalar man mellanskillnaden till den första firman. Kostar det mer att färdigställa så kan man kräva dom på detta belopp, dock kan detta ofta vara ganska tungt att lyckas "driva in".

Men kommunicera alltid att firman får en chans till datum då och då att färdigställa, så är det väldigt väldigt liten risk att firman har något case att stämma dig för avtalsbrott.

Problemet kommer väl främst när det handlar om skumma typer, sådana som hotar, sådana som kan tänkas skada ännu mer osv osv. Här vet jag inte riktigt den korrekta juridiska vägen. Hotar dom så kan en polisanmälan vara på plats, och så fort den är upprättad så bör man ha ett slags "alibi" för att avbryta samarbetet och därmed bryta avtalet.
Men jag vet nog inte riktigt allt i denna juridiska snårdjungel.
 
Jag har för mig att konsumentköplagen säger att företaget har rätt till två försök och att felet skall åtgärdas inom rimlig tid (14 dagar).
 
Det lär bli övertid för dom om dom skall få till ett nytt fönster på två veckor i och med att det är special...
Jag kör "halvhård" linje att jag inte vill gå vidare med dem så får vi se vad som händer. Tackar för alla svar!
 
Mikael_L
Har man redan försökt någon gång att få dom att åtgärda eller att dom redan misslyckats någon gång så kan det ju vara bra att skriva en rad om detta i det sista "kravbrevet", typ:
"Efter de två tidigare försöken att få er att göra klart så ser jag mig nödgad att ..."
ellr
"Då både det första arbetet hade brister och även försöket att rätta till dessa inte har uppfyllt nöjaktig standard så ..."

Så det framgår tydligt i minst ett dokument att flera försök har gjort eller erbjudits möjlighet till.
För det kan ju ha skett muntligt tidigare, så det blir svårt att bevisa.
 
Vi skickade ett mail där vi påtalade fel och brister samt att vi inte ville gå vidare. Det kom ett långt "försvarstal", men i slutändan accepterade man änbdå beslutet. Fönstret hämtades igår, så ör oss är ärendet avslutat.
 
Thomas Lundquist
krillek skrev:
Vi skickade ett mail där vi påtalade fel och brister samt att vi inte ville gå vidare. Det kom ett långt "försvarstal", men i slutändan accepterade man änbdå beslutet. Fönstret hämtades igår, så ör oss är ärendet avslutat.
Härligt.d^_^b
Det gäller att peta ordentligt på bristerna vilket du gjort bra. Då insåg han tillslut att det är bättre att lägga ner energin och göra ett bättre jobb hos nästa kund istället för att fastna i tjafs hos dig.

En eloge även till snickaren som kunde bita i det sura och lösa det smidigt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.