Hej

Pratade med min eventuella husleverantör om att jag inte ville ha med deras "Frånluftsvärmepump" pga att jag kommer att ha fjärrvärme.
Som då är kopplat till golvvärmen.

Då säger han att jag måste ha en ventilationsanläggning...
Något nytt lagkrav from 1 juli.
För att energin som går ur huset ska vara så låg som möjligt, stämmer det?

Han kanske har rätt eller??

Kan någon förklara detta för mig, för jag fattar NOLL när det gäller detta

Tack på förhand
 
Ventilation måste du ha för att klara av kraven på luftväxling.
Sedan blir man tvungen att använda någon form av värmeåtervinning (finns jhu flera alternativ), detta för att klara dom nya krav som kommer 1 juli om hur mycket energi man får använda per kvadratmeter.
 
Någon form av ventilationsanläggning måste du ha. Det är krav på att det skall finnas en viss luftomsättning i huset, samt (tror jag) att energin i luften som ventileras ut skall tas till vara på något sätt.

Jag är också novis inom ventilationsområdet, men efter att ha läst olika sidor här på forumet, hos tillverkare och husleverantörer har jag förstått att det finns det finns två olika huvudsystem som kan användas vid ett nybygge.

Det första är det som är vanligast – ett system med en frånluftsvärmepump (FLVP). I detta system används den utgående luften till att värma upp vatten. För att det inte skall bli vakuum i huset, måste ny luft komma in, vanligtvis via ventilationsöppningar över fönster. Den utgående luften används alltså för att förse huset med varmvatten. Extra energi som behövs tillföras sker med en elpatron, eller någon form av kombinpanna som använder t.ex. bergvärme.

Ett alternativ till detta är att ha ett FTX-system (frånluft-tilluft med värmeväxlare). Skillnaden mellan de två systemen är att FTX-system använder den utgående luften till att värma den ingående luften. All inkommande luft tas in på ett och samma ställe och leds sedan ut via ventilationskanaler till olika rum i huset. Vattnet till huset värms upp med en annan värmekälla (fjärrvärme, bergvärme, elpatron, pelletspanna eller något annat).

Fördelen med ett FLVP-system är följande:
- Något billigare att installera.
- Mindre underhåll.
Nackdelen med ett FLVP-system är:
- Risk för kallras eftersom luften som tas in inte är uppvärmd. Detta gäller särskilt hus med enbart golvvärme, eftersom det inte finns några radiatorer vid fönstren som kan värma den ingående luften.

Fördelen med ett FTX-sytem är följande:
- Eftersom den ingående luften värms, är det i princip ingen risk för kallras.
- Troligtvis bättre inomhusklimat eftersom den ingående luften filtreras. Kanske även detta innebär mindre damm i huset?
Nackdelen med ett FTX-system är:
- Det blir en del extra underhåll. Filter måste bytas, och det är vikigt att se till så att ventilationskanalerna är rena.

Andra som kan mer om detta ämne är välkomna att kommentera mina påståenden! Eftersom jag själv snart skall välja ventilationssystem är jag ytterst intresserad av att lära mig mer!
 
Helt klar att du skall ha en ventilationsanläggning, du måste ju få frisk luft in i ditt hus. Att satsa på en FTX anläggning är helt rätt tycker jag, fördelarna med bättre luft, återvinning av värmen etc är så mycket större än nackdelen att nåt filter måste bytas nån gång. Har du ett tätt hus så kan en FTX anläggning bespara dig väldigt mycket i eneregikostnader.
Jag vet inte kostnader för en sådan installation, men själva FTX anläggningen finns i priser från 15.000 och uppåt, och då är det helt OK maskiner vad jag hört. Tillkommer gör rör och dragningar, en händig person gör det själv sägs det, men om man låter husbyggaren ta hand om det så får du väl lägga på ett antal 10.000.
 
Det råder en förvirring kring nya och gamla regler. Enligt de gamla (som inte är så gamla) var man tvungen att ha värmeåtervinning utom vid fjärrvärme med förnyelsebar energi. Enligt de nya ( BBR, from 30 juni 2007 ) finns det INTE ett krav på värmeåtervinning men det är ett bra sätt att uppnå de energikrav som ställs. En ventilationsanläggning kommer du ju som alla ovan skrivit att behöva och att ta energi ur den till inkommande luft eller vatten är bra. Fördelen med att värma vattnet är att man får energi hela året och inte bara under vintermånaderna, alltså under normala omständigheter ett rätt självklart alternativ i söder om man bara ser på ekonomin. Eftersom du ska använda fjärrvärme tycker jag att du ska ta kontakt med fjärrvärmebolaget och kolla vad de tycker är lämpligt och vad de kräver (två skilda saker). Det kan vara så att beroende på system, är olika kombinationer olämpliga eller oekonomiska (för dig eller dem...).
 
Glömde:

Jag tycker också att du ska låta husförsäljaren redovisa hur deras hus uppnår de nya kraven enligt BBR då det verkar vara få leverantörer som på allvar har räknat igenom allt (om det är så att värmeåtervinning behövs förr att huset ska klara kraven är det ju eg. inte ett val, men det kan krocka med fjärrvärmebolagets åsikter). Det är enligt lagen ditt ansvar som byggherre att kraven uppfylls inte husleverantörens.
 
Hej
Jag har själv ftx i huset en mkt bra lösning inget kallras från ventiler .
även en frånlufts värmepump kräver en del rengörning av filter likaså filtrena i fönstrena skall rengöras med jämmna mellanrum .
 
Jag tackar det ödmjukaste för alla bra svar.

Nu har jag fått ett förslag från säljaren på ett luftbehandlingsaggregat, REC Temovex RT400S.

Är det något nån rekomenderar eller har erfarenhet av?

Eller rekomenderar ni någon annan?

tack än en gång för alla bra svar!
 
Jag har ingen praktisk erfarenhet av vare sig denna eller andra aggregat, annat än att jag forskat en hel del i vad som skulle passa i mitt eget hus. Temovex aggregaten är stora pjäser oftast för montering i separat utrymme eller kanske i en tvättstuga. Sedan finns det mindre aggregat som används för vindsmontering, vilket man väljer av dessa styrs nog mest av vilken plats man har.
Jag tror att det man bl.a. skall tänka på är vilka möjligheter till styrning finns, hur ljudnivåerna är och vilken verkningsgrad de har. Temovex verkar ju ha bra verkningsgrad, likaså Heru FTX aggregat.
Du kan titta t.ex. här Oberoende Värmepumpsforum - värmepump, allt du behöver veta om värmepumpar!, nånstans i tråden finns det en som nämner "ditt" aggregat .
 
Jag är inte helt övertygad om FTX!
Vi har ett enkelt F-system, hus i södra Sverige, 192kvm, förbrukning ca 13000kWh värme/vatten + ca 7000-8000kWh el.
Det betyder att vi t.o.m klarar de nya reglerna med ovan.
Jag tycker de ekonomiska fördelerna med FTX är överdrivna! Räkna på merkostnad + underhållskostnader + högre elförbrukning och väg detta mot förlusterna i ett system utan återvinning.

Ett mycket 'snällt' räkneexempel:
Låt säga att vi varje år skulle kunna spara 5000kWh med återvinning.
Vi betalar rörligt pris: 37öre/kWh -> 1850kr
Merpris för FTX kontra F: 35000kr (installerat och klart).
Det ger en 'break-even' på ca 19år.

Ett F-system är ju dessutom otroligt enkelt och kräver därmed minimalt med underhåll -> billigt att laga. Det kanske inte är lika lätt att hitta en ersättningsfläkt till ett 20 år gammalt FTX aggregat....

Nej, argumentet för FTX är nog snarare mer komfort än ekonomi och det kan nog diskuteras det också!
 
37 öre/kwh? Snälla tala om var du bor jag vill flytta dit! Normal taxa i mina trakter rör sig omkring 1 kr/kwh....and counting, som man säger i Amerikat.
 
Med risk för att bli idiotförklarad, vad är ett "F-system" ?
 
Huvudargumentet för FTX är möjlighet till fler luftväxlingar per tidsenhet samt filtrerad tilluft, vad jag förstår av de rapporter och beräkningar jag har sett. Detta givet nuvarande energipriser förstås.

Med ett väl isolerat hus är det också möjligt att använda den centrala tilluften för komfortkyla.

Ett FTX-system tillför ett mervärde som man får väga in när man jämför olika ventilationssystem. Pengarna kanske kan ge mer komfort om de används på annat vis.
 
naresjo skrev:
Med risk för att bli idiotförklarad, vad är ett "F-system" ?
Forcerad frånluft utan återvinning av energin i den varma inneluften som ventileras bort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.