N
Hej alla.

Vi håller på att bygga kök och behöver smakråd.

Ska ha vita träluckor med spegeldörrar & valnötsskiva. Överskåpen är vitrin.
Så här ungefär fast med valnötsskiva istället för ek:
Marbodal kök med målade köksluckor av trä. Modell Crème vit.

Resten av rummet är vitt med ekgolv.

Står nu i valet och kvalet mellan kakel och glas skiva.

Vad tycker ni om att tapetsera med en sjukt snygg tapet Med gul-grön metallic bas och grönt bladverk (kolla på Midbec klicka på kollektioner och sedan "Saturnus" det är det översta på "Saturnus") och lägga en glasskiva över den? Detta gäller för väg mellan bänkskiva och överskåp, 3mx60cm.

Sen finns det en vägg till bredvid där det inte kommer att finnas några överskåp utan det blir en arbetsbänk med underskåp. Det är väldigt högt i tak så det blir för mycket med den tapeten där ocskå, och det känns inte jättebra att kakla den... eller tror ni att det kan funka med ett enkelt vitt kakel (typ 7,5x15 cm)
Eller kan man bara måla väggen i någon ljus grön nyans isåfall eller vad tycker ni?

Eller ska jag bara kakla hela skiten? isåfall är jag inne på stora plattor (60x15) på väggen med överskåp och stavkakel på den andra väggen. Grått, matt blir det isåfall.

Snälla hjälp mig jag ligger och vrider mig på nätterna och kan inte välja...
AGHH! Frustrerande.
 
Jag tror faktiskt på kakel. OK det kan vara jätteläckert med glasskiva - men risken är stor att det om några år känns väldigt 2007, precis som vi nu tycker om renoveringar från 1995......
 
tror också att kakel är mer tislöst, man får nog försöka hitta en lagom blandning av trendigt och tidlöst. Midbecs tapeter är jättesnygga, varför inte sätta en fondvägg med den tapeten istället?
Vi ska göra så! Vitt kakel och fondvägg med Midbec Karina-L. /Mia
 
Hej,
vi stod inför samma val (tapet alt kakel) när vi nyligen byggde köket i nyinköpta renoveringsobjektet. Vi valde till slut att tapetsera och sen lacka väggen. Över spishällen har vi dessutom satt glas. Funkar bra hittills, men å andra sidan är experimentet bara en dryg vecka gammalt. Vi resonerade som så att om vi inte är nöjda i framtiden så kan vi alltid sätta kakel då istället.

Hälsningar
Fredrik
 
Hur nytt är traditionellt kakel egentligen?
Sätt glas hela vägen givetvis (frostad baksida ger en urläcker ljusgrön nyans). Inga skarvar som missfärgas, lätt att hålla rent.
Att hävda att det är trendigt för 2007 är bara att inte våga.
OM ni skulle tröttna om 20 år är det bara att montera ner och välja något traditionellt istället.
Komplettera gärna med kromad mosaik vid spishällen också. LYCKA TILL:
 
Hejsan!

Jag tycker tapeten känns mest "vågad" och annorlunda!!!

MEN varför inte sätta glas (för att kunna torka av) framför tapeten - så gör du ju 2 flugor på smällen! hahaha

Då kan du ju enkelt byta tapet bakom glaset, när ni vill ha förändring.

// Snäckan
 
nnok skrev:
Hej alla.

Vi håller på att bygga kök och behöver smakråd.

Ska ha vita träluckor med spegeldörrar & valnötsskiva. Överskåpen är vitrin.
Så här ungefär fast med valnötsskiva istället för ek:
Marbodal kök med målade köksluckor av trä. Modell Crème vit.

Resten av rummet är vitt med ekgolv.

Står nu i valet och kvalet mellan kakel och glas skiva.

Vad tycker ni om att tapetsera med en sjukt snygg tapet Med gul-grön metallic bas och grönt bladverk (kolla på Midbec klicka på kollektioner och sedan "Saturnus" det är det översta på "Saturnus") och lägga en glasskiva över den? Detta gäller för väg mellan bänkskiva och överskåp, 3mx60cm.

Sen finns det en vägg till bredvid där det inte kommer att finnas några överskåp utan det blir en arbetsbänk med underskåp. Det är väldigt högt i tak så det blir för mycket med den tapeten där ocskå, och det känns inte jättebra att kakla den... eller tror ni att det kan funka med ett enkelt vitt kakel (typ 7,5x15 cm)
Eller kan man bara måla väggen i någon ljus grön nyans isåfall eller vad tycker ni?

Eller ska jag bara kakla hela skiten? isåfall är jag inne på stora plattor (60x15) på väggen med överskåp och stavkakel på den andra väggen. Grått, matt blir det isåfall.

Snälla hjälp mig jag ligger och vrider mig på nätterna och kan inte välja...
AGHH! Frustrerande.
Jag tror att det blir jätteläckert med din ide om sjukt snygg tapet (har kollat den) och glasskiva. Hur det funkar praktiskt med rengöring och stöttålighet vet jag inte men det kan inte vara någon större skillnad än med kakel. Ljusgrönt på väggen brevid blir snyggt, köket i övrigt är så pass ljust (en färgklick). Jag har aldrig hört talas om glasskiva förr men föll för det pladask. Det måste ju också vara så mycket lättare att byta om man tröttnar på bakgrunden än att byta kakel.
 
N
tack för alla råd. vi kommer att köra på glasskivan och tröttnar vi så är det ju lätt att göra om som många har påpekat!!!

Ha det gott...
 
Låt oss gärna se en bild på resultatet!

Är också inne på tapet bakom glas. Inbillar mig att det går lätt att byta bakgrund när man vill på det viset.
Såg ett exempel i ett hus här om dagen där man skruvat upp glaset och inte limmat upp det. Är nog lättare ett få bort det då. Det är väldigt tungt att få bort en stor yta som är sikaflexad i kanterna runt om. Kanske spräcker man glaset då?
Skruvskallarna hade en snygg svart plupp på sig så de syntes inte så mycket. Man kan kanske limma en tapetbit på dem och lacka om man vill ha det osynligt?
 
N
det blev en enfärgad glasskiva istället (sprutlackerad).
Kollar på olika monteringsalternativ. Men jag skickar in lite bilder när det är klart...

mvh Linn
 
A
Spännande! gör det tack! Blir säkert jättefint! Skit snygg tapet annars!
 
Är nyfiken på hur det har gått?
Var inne på Midbecs sida och hittade en hel del fina tapeter som funkar till köket men även sov- och vardagsrum. Håller på att bygga hus och har länge varit inne på att ha glasskiva istället för kakel. Tror det är lättare att hålla rent då det inte är en massa skarvar. Vi kommer ha ekgolv, vita ramluckor och granitskiva.

Funderar iaf nu på att ha denna i köket bakom glasskivan:
http://www.midbec.se/hemsidan/saturnus/6.gif

De här luckorna blir det:
Ramsö Vit

Vad tror ni om det?
 
Annars är det snyggt med den gröna färgen ihop med vita luckor och mörk träskiva. Så här ser det ut hos mig; kakel från höganäs, luckor från Ikea och bänkskiva i akacia från K-Rauta.
 
  • IMG_3150.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Hej igen... vi är inte klara än.. pga av en tvist med marbodal om ett felritat kök (vi fick rätt men det tar tid) så blir vi tvugna att göra om en del av köket. Så fort det är klart postar jag en bild.
 
veasel skrev:
Annars är det snyggt med den gröna färgen ihop med vita luckor och mörk träskiva. Så här ser det ut hos mig; kakel från höganäs, luckor från Ikea och bänkskiva i akacia från K-Rauta.
Grönt är också ett alternativ, tapet eller måla ränder i olika nyanser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.