Ska köpa en altandörr till lillhuset, för att altandörrens glasruta ska gå i linje med fönstret så ska det vara en dörr med måtten 8x20/14 , nu verkar denna inte finnas i lager utan först om ett par månader kan man få den.
då undrar jag hur viktigt det är att fönstre går i linje med altandörren, det är ju trots allt ett par meter emellan fönstre/altandörr.

En 8x20 med 12 glas skulle jag kunna köpa imorron.
vad säger ni?
 
finns det 8x20/16 så tycker jag det ser bättre ut. mindre glas på dörren ser konstigt ut.
 
Mindre i dörren kanske kan se konstigt ut men många nya hus har ju i dag hel ruta i dörren och mindre fönster det ser okej ut tycker jag.
 
så större ruta i dörren än fönstren går bra? det verkar vara dåligt med lagerfört överhuvudtaget.
 
Nej det ska linjera. Och du ska inte bara ha rätt modulmått, bågdagbredd/höjd skall ta hänsyn till om du har öppningsbart eller fast fönster bredvid dörren.

Innan jag bytte alla fönster här i huset tittade jag en hel del på nya kataloghus och det såg i många fall helt katastrofalt ut när man detaljgranskade fönstren + ev spröjsning, så att titta på hur det ser ut på nya hus ger inte mycket.

Fuska inte med dessa saker, det irriterar oss förbipasserande något oerhört. Iaf vissa av oss....;)
 
Håller med !! finns de som snålar på att blanda fasta och öppningsbara fönster
på samma sida av huset....ser för gräsligt ut...ingen snygg linjering.
Enda gången man kan blanda öppningsbara och fasta är när man använder Velfac fönster....där syns nämligen ingen skillnad.
 
fast dom vanliga måtten som anges är väl om man har ett öppningsbart fönster eller hur?
Fönstret är 140 i karmmått, gammalt öppningsbart, fönster
 
Nja, jag skulle nog säga att dom vanliga måtten som anges inte säger något om just detta med linjeringen. Detta brukar ju specificeras separat.
 
Jag håller med Mathias, men jag tycker att det är helt ok med en helglasad dörr tillsammans med "normalhöga" fönster. Men de finns väl knappast som lagervara.
 
Vänta på rätt dörr, du ska leva med den länge. Två månaders väntan är i sammanhanget ingen tid alls.
 
Fönstret är 200cm högt, dörren ska vara likaså, fönstret är modulmått 14, och således ska det vara 14 på dörren?

Alltså som jag skrev först, 8x20 / 14
blir det rätt då?
 
pernolf skrev:
Fönstret är 200cm högt, dörren ska vara likaså, fönstret är modulmått 14, och således ska det vara 14 på dörren?

Alltså som jag skrev först, 8x20 / 14
blir det rätt då?
Näe. Bara nästan.

Nu när du ska anpassa fönster/dörrar av olika fabrikat (antar jag) måste du mäta dagbåghöjd/bredd, dvs det faktiska glasmåttet, och sedan köpa rätt dörr. Om du tittar på tex Traryds altandörrar så ser du att det finns två dörrar som är 8x20 14, en som linjerar med fasta fönster, en som linjerar med öppningsbara fönster. Ta den som passar ditt fönster bäst!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.