Hej!
Mitt hus är byggt 1973. Jag flyttade hit för ca 16 månader sen. Jag har en källare på ca 100 kvadrat och jag tror att jag måste dränera om ganska snart. Jag vet att en dränering gjordes något eller ett par år innan jag flyttade hit på ca halva huset (framsidan) jag tror även att en isolering gjordes eftersom det gjordes på grund av fuktskada.

Det finns inga papper på jobbet som gjorts, jag går endast på det som den tidigare ägaren sagt. Just nu finns pannrum, förråd, tvättstuga och gillestuga på källarplan och jag har nu tänkt att göra om och snygga till där och vill inte göra det innan jag är säker på att det inte går och blir förstört det första som händer. Jag vill egentligen inte bo kvar här utan kollar konstant efter andra hus men inser att jag inte kan sälja detta huset för priset jag köpte det för, jag känner därför att det är ett måste att få det på papper, att arbete etc är gjort ordentligt.

Hur som helst, problemet är detta; på baksidan av huset finns en utbyggnad som hör ihop med tv-rummet, en inglasad altan och ett soldäck. På gaveln finns ett garage lika långt som huset är brett. Dessa "byggnader" ligger ovan mark vilket i mina tankar förstör för dränering i alla fall för isolering.
Betyder detta att de måste rivas? Soldäcket är fult så det river jag gärna, den inglasade altanen är inte så viktig men garaget och tv-rummet, det kan väl inte vara möjligt. Eller?

Dessutom har jag tänkt att jag ska köpa saker som behövs till dräneringen själv, lite varje månad eftersom det blir för dyrt att göra allt på en gång (jag vill absolut inte låna mer pengar till huset). Är det en bra idé eller ska den som utför arbetet sen fixa det?

Väldigt tacksam för svar!
MVH// Anntika
 
Omöjlig att säga vad som behöver rivas, eller hur grävningen kan göras, utan att se hur det ser ut och hur det är byggt.
Har du tänkt göra grävningen och/eller dräneringen själv?
 
Vad är orsaken till att du behöver dränera? Eftersom du skriver "jag tror att jag måste dränera om" förefaller det inte helt säkert att det måste göras? Eller tolkar jag något fel nu?
 
Nej jag kan inte göra det själv. Jag måste ha det på papper, kvitto osv i fall det sedan skulle bli någonting, en trygghet och dessutom låter det bättre när man säljer, att det är dränerat av proffs. Jag vill bara köpa hem det material som behövs innan så att slutfakturan ifrån den som utför arbetet i slutändan inte blir riktigt lika dyr.
 
Om syftet är att snygga till för att kunna sälja så tror jag du är betjänt av att kontakta några mäklarfirmor som kommer och ger dig råd om vilka renoveringar som är lönsamma. Jag är inte säker på att dina planerade projekt kommer ge dig någon vinst, tyvärr. Men jag har haft fel förut :)
 
Jag är den enda på hela gatan som inte har gjort det ännu, de flesta hus här är lika gamla. Och nej, jag vet inte med all säkerhet att jag måste göra det utan det bara verkar som det, eftersom det är källare och då klarar sig inte huset för evigt utan dränering.
 
Problemet är att det är en klassisk missuppfattning att hus måste dräneras om efter en given tidsålder. Så är inte fallet, utan varje hus måste bedömas för sig själv. Inte sällan påbörjas en form av dräneringshysteri i grannskapet så fort en husägare dränerar om. Dräneringen är till för att ta bort högt stående grundvatten, den kan inte ta bort naturligt tillskjutande markfukt, ett fenomen som alltid existerar. Var därför väldigt noga med att kontrollera att de problem du upptäckt i ditt hus verkligen härrör från en undermålig dränering.

Mitt hus med källare som har 30+ år på nacken har förmodligen inte ens dränering runt hela huset, men det finns inte tillstymmelse till problem någonstans. Med detta sagt tror jag förstås inte att det därför per automatik gäller alla andra hus också, men jag vill bara påvisa det faktum att dränering sällan är något som måste göras bara för att huset är gammalt. Man måste först konstatera tecken/skador p.g.a högt stående grundvatten.
 
Jag tycker folk dränerar ofta utan att det behövs. 3 av mina vänner har dränerat i sommar, jag har frågat alla 3 varför de gjort det och alla har svarat: Ja men det är ju dags nu efter 30 år, grannen gjorde det, det är bra osv. Ingen har haft problem med fukt.

Alla läser och hör dränering hela tiden, överallt men ingen verkar veta varför man dränerar
 
  • Gilla
EndZone
  • Laddar…
Det är sant, men där det handlar om källare som är inredda så kan det bli kostsamt att vänta med dräneringen tills man får fuktproblem eftersom man då riskerar att behöva sanera källaren också.
 
Såvida inte källaren innehåller uppreglade och invändigt isolerade väggar är det ju ingen fara? En dylik konstruktion är ju fel oavsett dränering menar jag och ska bort ändå. Men har man väggar som man faktiskt kan undersöka okulärt finns ingen anledning att dränera om det inte finns problem. Det är ju inte säkert att huset behöver dräneras alls, ens om 50 år från nu. Allt beror på förutsättningarna från fall till fall.
 
Det är väl kapilärsugsskyddet för väggarna som folk vill åt.Sen är det säkert många som resonerar som vi gjorde nämligen att man vill göra om trädgården,bygga altan osv och då är det lika bra att dränera innan så man inte riskerar att behöva göra om allt om 10år
Fredrik
 
EndZone skrev:
Såvida inte källaren innehåller uppreglade och invändigt isolerade väggar är det ju ingen fara? En dylik konstruktion är ju fel oavsett dränering menar jag och ska bort ändå.
Ja, det är ingen bra konstruktion men om en sådan konstruktion hållit måttet under 30-40 år finns det ju ingen anledning att riva ut den bara för att. Min poäng var att i ett sådant fall kan det vara berättigat att se över dräneringen istället för att riva ut källaren och vänta på fuktgenomslag. I de fall där syllen är ingjuten är detta än viktigare.

Så det är helt rätt att det skiljer från fall till fall :)
 
En mäklare jag pratade med sa att dränering är den renovering som ger minst påverkan på husets värde. Som att gräva ner 100000:-.

Om du vill öka värdet inför försäljning så satsa på att få det ljust och fräscht med färg och tapet och snygga upp trädgården.
 
Det är väldigt märkligt att lite färg och tapeter höjer värdet mer än att fixa byggnaden i sig dvs dränering avlopp och sånt!
Men folk ser väl kanske inte vilket oerhört jobb det är att fixa sånt!
 
Fördelen med det är väl att den som är byggnadskunnig letar efter ett hus som är nydränerat, har nytt tak, tekniskt schyssta badrum och en radonhalt strax över gränsvärdet i november-februari medans fårskocken springer i klunga mot allt som är ljust och fräscht under sommarmånaderna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.