W
Jag ska göra innerväggar till mitt blivande våtrum. Jag har tänkt sätta upp OSB-skivor mot mina stående väggreglar (CC=600 mm). Därefter gipsskivor och slutligen våtrumsmatta. Måste (eller bör) jag i mitt fall ha våtrumsgipsskivor istället för vanliga gipsskivor (jag kommer ju ändå ha mitt ytskikt som tätskikt)?

Not 1) Jag har uppfattat det som att väggreglarnas CC-avstånd behöver inte vara 450 mm i mitt fall eftersom jag inte ska ha keramiskt ytskikt. Är det korrekt?

Tack för motiverade svar!
 
W widheg skrev:
Not 1) Jag har uppfattat det som att väggreglarnas CC-avstånd behöver inte vara 450 mm i mitt fall eftersom jag inte ska ha keramiskt ytskikt. Är det korrekt?
JA

det går bra med vanliga gipsskivor

sätter du både osb+gips så går det oxså bra till kakel
 
  • Gilla
widheg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
MrJay
Så vitt jag vet och har byggt så gäller 15mm plyfa i badrum och inte OSB…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Det krävs ingenting bakom gipsen och vanlig gips är numera godkänt...

MEN...

Ska du kunna göra godkända infästningar sedan så hade jag bytt OSB mot 15mm plywood då det är stört omöjligt att veta på förhand var du behöver fälla in kortlingar så då är det bättre att lägga lite extra pengar på plywood och vara på säkra sidan sen.
 
  • Gilla
  • Älska
redep och 8 till
  • Laddar…
W
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det krävs ingenting bakom gipsen och vanlig gips är numera godkänt...

MEN...

Ska du kunna göra godkända infästningar sedan så hade jag bytt OSB mot 15mm plywood då det är stört omöjligt att veta på förhand var du behöver fälla in kortlingar så då är det bättre att lägga lite extra pengar på plywood och vara på säkra sidan sen.
Tack! Så plywood är alltså bättre att fästa i jämfört med OSB (om de skulle vara lika tjocka)?
 
  • Gilla
snespikaren
  • Laddar…
De är inte lika tjocka för OSB är bara 11mm och enligt BBV inte godkänt för infästningar vilket 15mm plywood är, så då måste man kortla överallt där det ska göras infästningar.
Sen är plywood generellt mycket bättre än OSB även när man pratar samma tjocklek då densiteten i OSB är mycket lägre.
Skruvar du i en OSB, tar ut skruven och försöker skruva i samma hål så drar inte skruven igen.
Skruvar du föör långt och drar skruven för hårt i en OSB så slutar det med att skruven bara fortsätter runt och du skapar ett hål typ.

I ett normalstort badrum pratar vi typ 1500-2000kr dyrare med 15mm plywood så det är ganska försumbart för att få det 100% godkänt..
 
  • Gilla
Jsson83 och 7 till
  • Laddar…
W
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
De är inte lika tjocka för OSB är bara 11mm och enligt BBV inte godkänt för infästningar vilket 15mm plywood är, så då måste man kortla överallt där det ska göras infästningar.
Sen är plywood generellt mycket bättre än OSB även när man pratar samma tjocklek då densiteten i OSB är mycket lägre.
Skruvar du i en OSB, tar ut skruven och försöker skruva i samma hål så drar inte skruven igen.
Skruvar du föör långt och drar skruven för hårt i en OSB så slutar det med att skruven bara fortsätter runt och du skapar ett hål typ.

I ett normalstort badrum pratar vi typ 1500-2000kr dyrare med 15mm plywood så det är ganska försumbart för att få det 100% godkänt..
Tack för utförligt svar!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
T Tim Uddfors skrev:
Jag skulle följa Säkervattens våtrumsvägg följ länken.

fo[länk] (sakervatten.se)
Vad är skillnaden mot det jag förklarade... 🤔

Bra med länken dock så underlättar det för TS att bygga rätt. ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mattläggaren jag anlitade sa bestämt att inte använda våtrumsgipsskivor, pga dåligt fäste för limmet. Lycka till.
 
  • Gilla
widheg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.