Har precis blivit ägare till ett fint gammalt hus från 1903, uppfräschat och renoverat i omgångar, även om det nog var närmare 30 år sedan den senaste omgången...

Första projektet är badrummet som ligger i en tillbyggnad tillsammans med entré/hall.
Badrummet är på 3,5 m2 och har haft kakel/våtrumsfärg på masonit och nån slags tjärpapp på väggarna. På golvet ligger små massiva stenplattor (15x15) direkt på en gjuten (betong?) platta.

Planen är att plocka bort alla gamla plattor, kakel och skivor, sätta nya våtrumsskivor på väggarna enligt nya bestämmelser och sedan ta in röris och hantverkare för rör och flytspackling plus tätskikt.
Innan jag upptäckte plattan under golvet, var planen att förstärka golvbjälkarna och sedan lägga golvspånskiva som underlag för flytspackling.

Nu är frågan om jag måste bila bort den här plattan för att rörisen skall komma åt, samt för att kunna bygga tätt och stabilt i skarven mellan golv och tak?
Jag gissar att svaret är ja, men jag hade hemskt gärna sluppit, det vore fint om man kunde flytspackla direkt ovanpå den befintliga plattan.

Bifogar lite bilder.
 
  • Badrum nere 091103_07.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum nere 091103_14.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum nere 091103_12.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du inte har jättehögt i tak så bör du nog bila bort betongen för att kunna isolera golvet ordentligt (antar att du ska ha golvvärme) och för att kunna dra nya avloppsrör. Minst 10 cm isolering bör du ha under den "nya" plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.