Man får inte blanda ojordat och jordat i samma rum, det är två olika skyddsfilosofier som inte går att kombinera. Och i ett kök funkar bara jordat eftersom du har diskbänk och vattenledningsrör.
 
Jo, men vad gäller vid ombyggnad/renovering eller vad man vill kalla det? Jag är i samma situation som trådstartaren; har ett kök från -67 där det finns båda jordat och ojordat, det senare t ex i taket för belysning.

Ponera att man bara byter ut köket och lämnar all el orörd, är det ok?

Nu är det förstås inte sant men är det så att om man ska modifiera elen så måste alla "gamla misstag" korrigeras?
 
Vi har samma situation i vårat kök, byggt i slutet på 60-talet.
Fanns det inte en regel som sa att om matplatsen i köket var "avskiljd" från övriga delen av köket kunde det accepteras ojordade uttag där?

När ni nu ändå skall göra förändringar, så passa på att jorda alla uttag samtidigt.
 
Jupp, uttagen ("två hål i väggen") ska åtgärdas hos oss men taket är ordentligt mycket bökigare så där är jag tveksam... Olagligt eller vad? :-/
 
Jo det fanns en regel som sade att där matplatsen var avskiljd från övriga köket så kunde man ha ojordat vid matplatsen. Men detta missbrukades till att väldigt ofta användas vid matplatsen även om den var nära tex diskbänken.

Skyddsmetoden med ojordade uttag är beroende av att man inte för in jord i rummen. Här såg man emellan fingrarna med tex element som ju är jordade på ett eller annat sätt.

Min tips är att om du ändå tar dit en elektriker så jorda hela köket är det draget med rör och fk så är det trots allt en billig kostnad att få köket elsäkert. Dessutom så är du som ägare av anläggnignen skyldig att hålla den i skick och är den felgjord så har du ansvaret att se till att felet blir korrigerat.
 
Mikael_L
Det är lite av en tolkningsfråga det där om man måste byta ut allt mot jordat, när man kompletterar (vid stor komplettering börjar det ju närma sig nyinstallation).

Men egentligen, byt ut allt, det är ändå en rätt liten extra kostnad när du ändå har elektrikern där.

Jag skulle iaf inte tveka, dessutom skulle jag låta byta ut all FK om den är äldre än 20 år.
Dessutom skulle elektrikern få lägga till en jfb i centralen om det saknas, när han ändå är där. Jag skulle också försöka komma överens om att få dra kablarna själv, kanske montera JFBn mekaniskt osv, för att på så sätt komma undan billigare (hellre billigare på det sättet än att snåla med det säkerhetsmässiga)

Tänk på att du får en säkrare elmiljö hemma, mindre brandrisk (vid byte av kabel) och ett ökat värde på huset/lägenheten.

edit:
Och snåla inte med antal extra uttag nu, hellre ett för mycket än ett för lite.
 
Elsäkerhetsverkets föregångare var de som gav ett svar en gång i tiden angående detta.
Frågan då var om man vid ett så kallat barkök där själva köksdelen och matdelen var fysiskt skilda från varandra om man då kunde ha jordat i köket och ojordat vid uttaget vid matplatsen.
Svaret då var ja det kunde man om inte jordade och ojordade uttaget sitter för nära varandra. Tre meter mellan uttagen och med 1 meter sladd från vardera appart en elvisp och en brödrost gör att du enklelt teoretisk skulle kunna ta i dem då det är ungefär en meter mellan apparaterna i värsta fall.

I dag finn en massa installationer som inte uppfyller detta. Jag har sett en massa sådana installationer där matbordet står 0,5 meter i från diskbänken med jordat och ojordat. Jag hävdar att detta inte uppfyller varken de föreskrifter som var då installationer gjordes och inte heller senare föreskrifter.
 
Var praxis på 60-70 talet att uttaget över diskbänken skulle vara jordat. resten av köket ojordat
 
mats_o skrev:
Var praxis på 60-70 talet att uttaget över diskbänken skulle vara jordat. resten av köket ojordat
Om jag kommer ihåg rätt så var det så att på 60-talet var "matplatsen" ojordat, men resten i köket skulle jordas.
 
Jo det var praxis men inte enligt föreskrifterna som gällde då förutom i det fall som jag redogjorde för ovan.
 
Equinoxe skrev:
Hej.

I köket råder brist på eluttag. Jag ska snart ta hem en elekriker som ska komplettera med minst ett nytt uttag samt dra el för inbyggnadsugn som ska så ganska långt från där spisen står idag.
Uttaget vid diskbänken är jordat men det som är bredvid matgruppen, ca 3 m från diskbänk, är ojordat. Likaså tror jag belysningen i taket är ojordat också. Uttaget för kyl/frys är jordat, likaså diskmaskinens kontakt. Jag vet att man absolut inte får blanda jordat och ojordat vid nyinstallationer, men hur är det vid kompletteringar?
Jag har en elcentral på bottenvåningen som är full, men eftersom de nya uttagen kommer ligga nästan exakt ovanför källarens central så går vi ner med kablarna till den centralen istället. Det blir betydligt lättare, om jag får för elektrikern.
Nu undrar jag hur reglerna är gällande de ojordade uttagen i köket. Måste de jordas när elektrikern lägger till uttagen för ugnen och det extra uttaget, eller kan man låta de vara som de är? Mellan det ojordade uttaget och till ett jordat kommer det vara ca 3 m.

Jag bara undrar så jag vet när elektrikern kommer hem och säger "Så måste vi göra så här... och så... och så..." och vips så har jag fått pris på ett helt nytt elsystem.

MVH, Anders
Låt gnistgubben dra i jord och byta uttagen när han ändå är där, bara dumt att blanda när det inte behövs.
 
Jag hade inte gjort något annat än bytt till jordat.
Skulle aldrig kunna stå för en blandad installation och deffinitivt inte av snålhet!
Då hade beställaren fått byta installatör, men är tveksam om det finns så många som skulle vilja göra ett sådant jobb!
 
Lycka till har ett hus med en liknande nisse som varit duktig men annu inget allvarligare upptäckt men man undrar ibland.......... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.