Som rubriken lyder...

Hörde att alla uttag i hus/lägenhet måste vara jordade idag vid nybygge...Stämmer det?
 
Ja så är det.
 
När trädde detta i kraft?
 
1994. :) Så det har varit ett tag.

Varför undrar du? Har du ett nybygge med ojordade uttag? ;)

//Patrik
 
Redigerat:
Fråga måste jag säga
Jag ser fram emot att luta mig tillbaka o läsa svaren här i forumet där expertisen finns

Måste alla uttagen vara jordade va sägs alla kunniga
Mvh Tille
 
Ja, det måste dom. Går väl antagligen att hitta något specialfall där man kan slippa, men inte i en normal villainstallation.
 
Nu är det dags att tänka större vad betyder "alla"
Det finns faktiskt uttag modell Euro "platta ojordade stickproppar" behöver ej jordas
Jag vet att det nu kommer dragandes med normal elstandard o en massa olika förklaringar
Men frågan var måste alla o svaret är nej
Mvh Tille
 
Forumet är till för att hjälpa konsumenter med svar på deras frågor. Detta gör man bäst genom att försöka förstå vad TS undrar över, inte genom att levererar missledande, om än korrekta, svar.
 
Mikael_L
tille1






Du har helt rätt ... :)


Och då gör uttaget i sig att det blir en begränsning över vilken elmaterial som kan anslutas, dvs endast klass II dubbelisolerade apparater.

edit:
Dvs just sådana här uttag får anslutas i en jordad miljö:

Vutt_Trend_4v_Euro_9166.jpg
elko-rs-uttag-euro.jpg

Och den senare modellen, med endast euro-brunnar, får givetvis sitta i både jordade och ojordade rum.
 
Redigerat:
Ja snicksnacka som vanligt, om vi svarar med kunskap så blir det bäst
Mvh Tille
 
Det kanske skulle förklaras att i euro uttagen ska/kan bara maskiner/apparater med förstärkt isolering anslutas. Samt att "apparater " med förstärkt isolering INTE får jordas.
 
Det sista inlägget svarar på sig själv pga att stickproppen måste vara platt
Mvh Tille
Ps ville inte starta någon lång diskusion om detta utan bara vara lite besservisser om hur man måste tänka
Mvh Tille
 
Finns ju 12V/24V uttag också som ej behöver vara jordade :rolleyes:
 
Var går gränsen för när det är krav på att jorda upp en gammal installation? Vid en ombyggnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.