Internetuppkopplingen (adsl) strular sedan i söndags. Vi tror att det beror på att den fasta telefonlinjen slutat fungera (det kommer inte normal ton när man lyfter på luren). Kan felet ha uppstått inne i vårt hus? Vad tror ni är rimligaste förklaringen? När jag öppnar ett ihopkopplat jack ser jag att alla trådar inte sitter fast. Kan det vara orsaken, eller ska det vara så?
 
  • ImageUploadedByTapatalk1323184189.304003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testa telefonen i första jacket (troligen det jack där ADSL-modemet är anslutet). Finns det ingen ton där så felanmäl telefon och bredband. Skanova har ansvaret fram till första jacket.
 
Tack! Jag har testat från alla jack och det är ingen ton någonstans. Eller rättare sagt det är ton ibland, men väldigt sällan. Oftast kommer det en annorlunda upptagetsignal (långre tid mellan tut tut).

Vi felanmälde först hos internetleverantören och sedan hos Telia. Problemet med Telia är att de tar flera dagar på sig innan någon åtgärd sker.
 
Eftersom du får ton ibland så är det inte avbrott på ledningen, möjligen partiell kortslutning. Du kan testa att koppla ur samtliga telefoner (det kan ju vara fel på någon apparat) och testa bredbandet igen.

Personligen skulle jag tro att den senaste tidens busväder har gjort att vatten trängt in i ledningen någonstans. Det kan torka upp och bli bättre innan Telia hinner ut om ni har tur.
 
Prova att ringa till ditt eget nummer när du inte får kopplingston, är det upptaget så är det kortslutning på ledningen.

Har du voltmeter så mät mellan vit och blå på inkommande, minst 36 volt om ledningen är frisk.

Sedan kan ett av "fiskögonen" vara dåligt klämd, (fråga inte varför jag anar det).

Protte
 
Har ni IP-Telefoni? Ibland kan man ha det ihop med adsl. Låter som det med tanke på att det lät tut tut med längre signaler än vid upptaget.
 
Redigerat:
Det säkraste är att lossa ledningarna till efterföljande jack i första jacket, och provköra där. Risken är väl rätt liten att nåt pajat inne i er installation men man kan kanske åka på att betala för jobbet ifall det är fel på ens egen anläggning när man felanmält...
 
Stämmer det att Skanova ansvarar för ledningen fram till första jacket? Själv har jag nämligen en urgammal luftledning fram till mitt hus, och isoleringen är så sprucken att det vid minsta fukt i luften sprakar och knastrar oerhört i luren. Kan jag begära att Skanova kommer ut och byter den mot en ny? (Helst skulle jag vilja ha ledningen i marken, för det är en massa träd kring ledningen också).
 
Ja, det stämmer. Men det innebär inte att du kan kräva 'hur* Skanova ansvarar för ledningen. De har även makten. ;-)
 
Tack för alla svar. Vi har två telefonnummer, ett privat och ett till företaget. Igår damp följande blanketter ner i brevlådan. Tyvärr var vi inte inne just då. På blanketterna står det att det är något fel med ledningen in i huset. Det speciella med blanketterna är det ser ut att vara samma person som fyllt i dem. I alla fall om man jämför handstilen.
 
  • eltel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom Skanova (Eltel är deras entreprenör), ansvarar för ledningen in i huset så kommer dom att fixa den gratis.
 
Men det är väl inte Skanova man ska kontakta utan de som man har abbonemang hos, om det inte uttryckligen står i abbonemangsavtalen att man ska kontakta Skanova?

Eller är det faktiskt så bra att de som verkligen utför servicen också är de man ska prata med? I så fall förtjänar telekombranschen en eloge för att nån lyckats köra över management-businiess-folkets förslag att man först ska vallas genom en hård runda hos nåt callcenter i långtbortistan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.