F
Varnar för att detta blir ett ganska uttömmande inlägg, ber om ursäkt på förhand!

Förra året köpte vi ett Älvsbyhus på 120 kvadrat ungefär som värmdes med en 20 år gammal Nibe 310 FLVP. Denna var inte så ekonomiskt och gav oss relativt hög förbrukning och bristen på nya FLVP gjorde att vi satte in en Luftvattenvärmepump istället och kompletterade med en kanalfläkt. Även om vi nu kör F system enbart så har vi mycket låg förbrukning, bara ca 7-8000kwh per år totalt.

Vi har alltså friskluftsdon i sovrum och sedan frånluftsdon i badrum. Fick en ritning av Älvsbyhus faktiskt. Som synes finns pilar in från vissa rum och sedan frånluft i klädkammare, bad, kök och tvättstuga (ignorera det röda strecket):

Arkitektritning av lägenhet med anteckningar och mått, inkluderar vardagsrum, sovrum, kök, badrum och hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning av en stålkonstruktion med måttangivelser, detaljer och sektionsmarkering A-A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning av ett hus med etiketterade rum som kök, sovrum, badrum, vardagsrum och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Så när vår nya pump installerades så sattes denna varvtalsstyrda kanalfläkt ovanför pumpen:
https://ventilation.se/sv/products/kanalflakt-ec125

Korrugerad slang kopplad till fast utrustning, genomföring i tak, indikatorpil pekar nedåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Firman som installerade kollade inte flöden eller någonting. Så jag hyrde själv en flödesmätare och justerade upp varvtalet och donen så att det matchade den ursprungliga mätningen som jag har protokoll utav. Tyvärr så har detta gett mig några problem.

1. Det är mycket stormljud från själva frånluftsdonen t ex i kök och badrum:



2. Fläkten i sig har ett högfrekvent vinande ljud som liksom går igenom väggar etc. Väldigt irriterande ljud i kök och vardagsrum pga av detta (Svårt att få med på film, det låter värre i verkligheten):


3. Luften i sovrummen är sådär bra, tenderar att bli ganska unket. Vet inte om det var samma när vi hade FLVP då vi då alltid hade öppen dörr. ( det har vi inte nu då vi sover i separata sovrum pga småbarn)

4. Vi har även en liten tillbyggnad mellan garage och tvättstuga som saknar ventilation helt.

Så jag skulle alltså vilja lösa ovan 4 problem och därför lite frågor och funderingar.

1. Frånluftskanalen har säkert inte blivit rensad på 10-20 år, hur mycket kan det blockera flödet och på så vis kräva mer tryck av fläkten? Vad kostar det att få kanalen rengjord eller hur svårt är det att göra själv?

2. Kan jag fått en måndagsex av fläkten eller finns det andra modeller som är tystare? Det skulle väl gå att bygga in den i någon slags låda och isolera denna men blir väl sådär snyggt kanske. Skulle det vara bättre att montera fläkten på vinden istället? Vad skulle det kunna kosta tro?

3. Jag kan givetvis varit dålig på själva injusterande av donen och gjort fel på ngt vis. Vad kostar det att få en injustering gjord?

4. Hur blir jag av med stormljudet i donen? Går det att dämpa ljudet? Det stormade lite grann när vi hade FLVP men det är betydligt mer nu, det är jag övertygad om.

5. Som kanske syntes på bilden över planlösningen så har vi även 2 rum bredvid garaget och dessa saknar ventilation helt och även detta vill jag lösa på något sätt.
a. Har funderat på en Mini FTX typ Mitsubishi VL 50
b. Ny friskluftsventil i rummet och sedan en ventil mellan tvättstuga och hall. Men det är en ganska tjock yttervägg och då skulle jag behöva skruva upp fläkten ännu mer (och få mer oljud)
c. En ny friskluftsventil i rummet och sedan dra in en frånluftskanal från vinden på tvättstugan men även här behövs nog fläkten skruvas upp lite.

6. Då vi redan har frånluft, hur mycket skulle det kosta att plugga friskluftsventilerna och dra tilluft och aggregat egentligen? Detta kommer ju även förstöra möjligheten att köra FLVP i framtiden om man nu någonsin skulle vilja göra det igen dock? Det skulle väl aldrig löna sig rent ekonomiskt men borde bli tystare och bättre luft överlag?
 
F Fideliox skrev:
Varnar för att detta blir ett ganska uttömmande inlägg, ber om ursäkt på förhand!

Förra året köpte vi ett Älvsbyhus på 120 kvadrat ungefär som värmdes med en 20 år gammal Nibe 310 FLVP. Denna var inte så ekonomiskt och gav oss relativt hög förbrukning och bristen på nya FLVP gjorde att vi satte in en Luftvattenvärmepump istället och kompletterade med en kanalfläkt. Även om vi nu kör F system enbart så har vi mycket låg förbrukning, bara ca 7-8000kwh per år totalt.

Vi har alltså friskluftsdon i sovrum och sedan frånluftsdon i badrum. Fick en ritning av Älvsbyhus faktiskt. Som synes finns pilar in från vissa rum och sedan frånluft i klädkammare, bad, kök och tvättstuga (ignorera det röda strecket):

[bild][bild][bild]



Så när vår nya pump installerades så sattes denna varvtalsstyrda kanalfläkt ovanför pumpen:
[länk]

[bild]

Firman som installerade kollade inte flöden eller någonting. Så jag hyrde själv en flödesmätare och justerade upp varvtalet och donen så att det matchade den ursprungliga mätningen som jag har protokoll utav. Tyvärr så har detta gett mig några problem.

1. Det är mycket stormljud från själva frånluftsdonen t ex i kök och badrum:
[video]


2. Fläkten i sig har ett högfrekvent vinande ljud som liksom går igenom väggar etc. Väldigt irriterande ljud i kök och vardagsrum pga av detta (Svårt att få med på film, det låter värre i verkligheten):
[video]

3. Luften i sovrummen är sådär bra, tenderar att bli ganska unket. Vet inte om det var samma när vi hade FLVP då vi då alltid hade öppen dörr. ( det har vi inte nu då vi sover i separata sovrum pga småbarn)

4. Vi har även en liten tillbyggnad mellan garage och tvättstuga som saknar ventilation helt.

Så jag skulle alltså vilja lösa ovan 4 problem och därför lite frågor och funderingar.

1. Frånluftskanalen har säkert inte blivit rensad på 10-20 år, hur mycket kan det blockera flödet och på så vis kräva mer tryck av fläkten? Vad kostar det att få kanalen rengjord eller hur svårt är det att göra själv?

2. Kan jag fått en måndagsex av fläkten eller finns det andra modeller som är tystare? Det skulle väl gå att bygga in den i någon slags låda och isolera denna men blir väl sådär snyggt kanske. Skulle det vara bättre att montera fläkten på vinden istället? Vad skulle det kunna kosta tro?

3. Jag kan givetvis varit dålig på själva injusterande av donen och gjort fel på ngt vis. Vad kostar det att få en injustering gjord?

4. Hur blir jag av med stormljudet i donen? Går det att dämpa ljudet? Det stormade lite grann när vi hade FLVP men det är betydligt mer nu, det är jag övertygad om.

5. Som kanske syntes på bilden över planlösningen så har vi även 2 rum bredvid garaget och dessa saknar ventilation helt och även detta vill jag lösa på något sätt.
a. Har funderat på en Mini FTX typ Mitsubishi VL 50
b. Ny friskluftsventil i rummet och sedan en ventil mellan tvättstuga och hall. Men det är en ganska tjock yttervägg och då skulle jag behöva skruva upp fläkten ännu mer (och få mer oljud)
c. En ny friskluftsventil i rummet och sedan dra in en frånluftskanal från vinden på tvättstugan men även här behövs nog fläkten skruvas upp lite.

6. Då vi redan har frånluft, hur mycket skulle det kosta att plugga friskluftsventilerna och dra tilluft och aggregat egentligen? Detta kommer ju även förstöra möjligheten att köra FLVP i framtiden om man nu någonsin skulle vilja göra det igen dock? Det skulle väl aldrig löna sig rent ekonomiskt men borde bli tystare och bättre luft överlag?
2. Kanalfläktar är inte de tystaste. De modeller som är till för att monteras på vinden eller taket är tystare.
4. Finns ljuddämpare att sätta på rören, mellan fläkten och frånluftsdonen så att ljudet inte letar sig ner i frånluftsventilerna.
5. Om du sätter in friskluftsventiler i de rummen och ser till att luften kan ta sig till tvättstugen så kommer det nog räcka, eftersom att frånluften i tvättstugan kommer göra så att det blir ett luftflöde. Räcker säkert med en ventil i själva sovrummet.
6. Det kostar en del att installera FTX, Det blir inte tystare av att installera tilluftsdon istället för friskluftsventilerna. Det kan då fortplanta sig fläktljud ner i sovrum m.m.

Dy skriver att luften blir lite unken i sovrummet när ni sover med stängd dörr. Är det en ventilerad dörr karm så att luften kan ta sig ut när den är stängd? Sitter friskluftsventilerna i vägg och fönster?
 
Upp med fläkten på vinden, med slangböjen kvar kommer stomljudet att försvinna.
Enligt ritningen borde det vara en enkel operation.
 
F
T Tompafix skrev:
2. Kanalfläktar är inte de tystaste. De modeller som är till för att monteras på vinden eller taket är tystare.
Nej det har jag nog märkt :D Den är strömsnål men inte särskilt tyst. Taket är nog optimalt men känns som en mer komplicerad operation. Men att bara klämma in den på vinden är nog görbart, behöver dock el också så lär väl gå på några tusenlappar iallafall.

T Tompafix skrev:
4. Finns ljuddämpare att sätta på rören, mellan fläkten och frånluftsdonen så att ljudet inte letar sig ner i frånluftsventilerna.
Mjo men kommer inte åt det på det ligger i bjälklaget så att säga. Det är återigen isåfall om fläkten flyttas till vinden så kunde man satta en ljuddämpare där slangen sitter idag i tvättstugan? Vet inte om det hade hjälpt någonting?

T Tompafix skrev:
5. Om du sätter in friskluftsventiler i de rummen och ser till att luften kan ta sig till tvättstugen så kommer det nog räcka, eftersom att frånluften i tvättstugan kommer göra så att det blir ett luftflöde. Räcker säkert med en ventil i själva sovrummet.
Ja inte svårt att sätta en friskluftsventil men jobbigare att göra hål från tvättstugan och in i hall/rummet då det är en tjock yttervägg och ganska ont om plats. Hade varit trevligt att grena frånluftsröret ner där bara och satt ett nytt don men blir lite meck.

T Tompafix skrev:
6. Det kostar en del att installera FTX, Det blir inte tystare av att installera tilluftsdon istället för friskluftsventilerna. Det kan då fortplanta sig fläktljud ner i sovrum m.m.
Ja absolut kostar det en hel del och jag känner att jag inte vill göra detta själv dessutom. Ja finns ju alltid risk med ljud när man har fläktar. Men jag har läst i andra trådar att korrekt justerade FTX ska vara nästan ljudlösa?

T Tompafix skrev:
Dy skriver att luften blir lite unken i sovrummet när ni sover med stängd dörr. Är det en ventilerad dörr karm så att luften kan ta sig ut när den är stängd? Sitter friskluftsventilerna i vägg och fönster?
Mja, det finns inga golvkarmslister (eller vad det heter) under innerdörrarna så luften ska väl vandra undra dörrarna skulle jag tro? Ca 1cm hög. Träimitationsgolv, skugga på golvet, inomhusrum, vit dörrkarm och vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isakare Isakare skrev:
Upp med fläkten på vinden, med slangböjen kvar kommer stomljudet att försvinna.
Enligt ritningen borde det vara en enkel operation.
Ja det lutar väl lite åt det. Är lite osäker på hur man gör. Kapar av röret bara och sen drar upp el? Det är ju kåpa över "skorstenen" men finns väl risk att det kommer in nån droppe vatten, men det kanske inte är något problem. Jag har också kollat på att flyttar fläkten i tvättstugan från inkommande luftrör till utgående (alltså vänstra) men det vänstra röret sticker ner såpass lite att det inte finns något att skruva fast det i. Tänkte att det också kunde minskat stormljudet något?
 
Redigerat:
F
En annan fundering jag haft är på friskluftsintagen. Hur stor roll spelar dem i injusteringen? När vi flyttade in så var alla lite halvstängda och skitiga. Så jag rengjorde alla och har sedan dess låtit de varit helöppna. Kan det bli sämre drag om de är helöppna?

T ex
 
  • En äldre, smutsig takventil med synliga skruvar och fläckig yta, i behov av rengöring eller utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
F Fideliox skrev:
En annan fundering jag haft är på friskluftsintagen. Hur stor roll spelar dem i injusteringen? När vi flyttade in så var alla lite halvstängda och skitiga. Så jag rengjorde alla och har sedan dess låtit de varit helöppna. Kan det bli sämre drag om de är helöppna?

T ex
Luften tar lättaste vägen. Om alla är öppna får du fel flöden i vissa rum, för mycket i vissa och för lite i andra.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
F
S SvanteC skrev:
Luften tar lättaste vägen. Om alla är öppna får du fel flöden i vissa rum, för mycket i vissa och för lite i andra.

Jaha. Så då var min egen injustering helt fel då för alla var öppna när jag gjorde den. Både friskluftsdon och frånluftsdon måste justeras samtidigt då? Sen vet jag inte om de var rätt innan vi flyttade in heller. Jag har ju ett gammalt flödespotokoll men det är ju bara mätt i frånluftsdonen?

Jag tog dock bilder innna jag rengjorde. Alla friskluftsdon i sovrummen var halvstängda och de i vardagsrummet var lite mer öppna. Men det hjälper ju inte att ändra nu för då behöver jag justera frånluftsdonen igen och fläkthastigheten.🤔

Ska man gå enligt boverkets formel kanske? T ex lilla sovrummet är ju 8.3 kvadrat. Då är det 8.3*0.35=2.9l/s som bör ventileras? Ventilerna jag har kanske ligger på ca 10l/s i öppet läge. Så då ska den ju stängas till lite mer än hälften?
 
Redigerat:
BirgitS
F Fideliox skrev:
Ska man gå enligt boverkets formel kanske? T ex lilla sovrummet är ju 8.3 kvadrat. Då är det 8.3*0.35=2.9l/s som bör ventileras? Ventilerna jag har kanske ligger på ca 10l/s i öppet läge. Så då ska den ju stängas till lite mer än hälften?
Boverket har även minimivärdet 4 l/s och person, vilket man bör tänka på när det gäller sovrum.
 
F
BirgitS BirgitS skrev:
Boverket har även minimivärdet 4 l/s och person, vilket man bör tänka på när det gäller sovrum.
Ah, men sätter jag till hälften då så är det runt 5 liter. Så i enkelrummen kanske halva och i vårt sovrum kanske helt öppet.
 
F
Approppå att även justera friskluftsdonen.

Jag har även en airthingspuck i sovrummet längst ner till vänster. Den har rapporterat runt 200bq i det rummet. Men nu förra veckan när jag stängde till friskluftsdonet i det minsta (alltså ett annat sovrum)så ha radonet gått ner till 150bq.

Så det verkar ju stämma att flödet då ökat i det rummet när jag minskade i ett annat.
 
  • Skärm med inomhusluftkvalitetsvärden och radongraf, inkluderar temperatur, fuktighet, CO2, VOC och tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
F Fideliox skrev:
Så det verkar ju stämma att flödet då ökat i det rummet när jag minskade i ett annat.
Ja, så blir det ju när summan bestäms av frånluftsfläktarna.
 
F
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, så blir det ju när summan bestäms av frånluftsfläktarna.
Ja. Funderar på om jag ska stänga till alla så som de var när vi in.
 
F
M maxmsm skrev:
Man kan hyra mätutrustning av Soliduct AB utanför Ängelholm om det inte är för långt från dej, både för luft in och luft ut.

[länk]
Jo det var just 417 jag hyrde när jag ställde in frånluftsdonen, hade inte en tanke på friskluftsdonen också. Och jag vet inte vad de ska vara oavsett då vårt gamla protokoll enbart mätte frånluften. 🤨
 
Det bör ju sitta en en fast ljuddämpare efter fläkt på röret som går till badrum etc. Den där unika böjen av flexslang skapar i sig själv ljud via luftflödet pga sin konstruktion. Är flexslangen en ljuddämpare så skall den dras ut i sin fulla längd för att fungera någorlunda. Upphägningen av fläkt ser också ut att skapa stomljud pga. vibrationer om röret är fastsatt mot regel eller glespanel för tak utan dämpande material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.