Hejsan

Vi köpte ett älvsbyhus från -72 nu i okt-11 då var det trotts massiv regnperiod nästan inget vatten i krypgrunden.

Nu därimot precis efter all snösmältning har vi säkert 30-40 cm med vatten i krypgrunden.

Nackdelen nu är att det finns ingen lucka ner till grunden gjord så jag får dränera provisoriskt med en 12V pump.

Nu till frågan... skall det vara möjligt med dessa nivåer pga snö.

besiktningsmannen sa i okt att det hela berodde på ett nedgrävt stuprör som är igenväxt därav vatten i grunden.
Men jag funderar om inte detta är ett dolt fel iallafall.

Och sedan funderar jag på hur jag skall lösa detta i långa loppet. Har fått en ide' om att montera typ en sumppump nedgrävd i krypgrunden och sedan plast på detta och sedan isolera grundens väggar invändigt och till sisst montera in en sorptionsavfuktare. Skulle detta vara en bra och långvarig lösning eller...
Kom gärna med förslag eller ide'er,allt av intresse.
 
  • grund 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • grunden2011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser ju inte klokt ut, aprilskämt? Det är ingen idé att fundera på avfuktare innan du löst problemet med inträngande vatten.

Har huset en fungerande dränering och hantering av dagvatten? Där skulle jag börja felsöka.
 
Huset har idag ingen egentlig dränering av dagvatten,och då av typen som grävs ner runt ramverket så att säga. därför funderade jag lite på en variant av sumppump.
 
Snö är mycket vatten när det smälter, sedan beror det mycket på vad det är för mark ditt hus står på.
Som tidigare skriver så behöver du först bli av med inträngande vatten innan du monterar in en avfuktare. Sumppump skulle inte jag rekomendera som en långvarig lösning utan jag skulle rekomendera dig att dränera runt huset och även dra separata rör för dagvattnet från stuprören. Då får du även ett torrare klimat under huset istället för att vatten rinner in som pumpen måste arbeta bort och fuktigare luft som blivande avfuktare måste jobba hårdare för att få bort. Lägger du plast på backen utan att göra något åt inrinnande vatten så finns det nog risk att vattnet lägger sig ovanpå plasten och då har du skaffat dig en egen pool i grunden.
Om du tänker dränera så borde du även se över dina rasskydd http://www.lfs-web.se/rasskydd-krypgrund.htm

Mitt hus har torpargrund och i september när det regnade som mest så fick vi in 5-10cm vatten på vissa ställen i grunden. Tog och dränerade runt hela huset och efter det så har det bara forsatt vatten ur dräneringsrören och jag kan säga att du sover bättre när du vet att vattnet försvinner av sig själv.
 
tack svebbe för inlägget och länken.
har tagit åt mig av allt och funderar nog på att nu gräva runt grunden... men hur djupt skall man gräva. jämns med kantbalkarna eller djupare vad är bättre?
har fortfarande iden med sumppump som ett ytterligare säkerhet.
har pratat med grannarna och endel har grävt grunden och en annan har pumpfunktionen. det är visst blöta marker som husen vilar på.
 
uppdaterar med bild efter 30 timmars pumpning med alltför liten pump,men nöden har ingen lag.
 
  • 2maj3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter bra att du har tänkt om angående dräneringen, jag tror det är det bästa för dig.
Jag är ingen expert på dränering runt krypgrund men det finns säkert andra här som kan flika in med råd. Vid start punkten på våran torpargrund la jag dräneringsröret 15cm från nederkant på muren till överkant på röret. Sen sänkte jag röret en halv centimeter per meter. Vi grävde ungefär 60 - 80cm ut från muren för att förhindra att det blev underminerat under muren. Det som många rekomenderar är att man inte gräver så långt åt gången utan några meter i taget och sedan fyller igen för att förhindra att väggen rasar. Vi grävde 3- 4 meter åt gången.
Vårat hus står på gammal silt havsbotten som är vattenrik, nu på våren behöver man bara göra en grop så fylls den med vatten. I höstas så kom det vatten vid ungefär 60cm. Än så länge har jag inga tecken på att det behövs en pump, så börja med dräneringen och märker du att det behövs en får du väl gräva ner ett rör i grunden och sänka ner en pump.

Här är några bra länkar som jag utgått ifrån när jag skulle dränera:
http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5208

Här är några bilder på en som separerat dränering och dagvatten. Jag har ungefär likt men mitt dräneringsrör "det svarta" ligger djupare än markavloppsröret. Däremot har jag grävt ungefär lika långt ut från muren.
http://www.hemmafixare.se/Dawwa/Dranering-av-torpargrund/
 
Det där är ju en allvarlig skada. Ring genast ditt försäkringsbolag och se till att åtgärda problemet omedelbart. Det ser redan ut som om du fått påväxt där nere - det kommer du också att få ta hand om.
 
Du kan ju ringa försäkringsbolaget men jag tror inte dom kommer kunna hjälpa dig när det är fuktskador som beror på vatten utifrån. Hade det varit en vattenledning som gått sönder hade dom nog hjälpt dig. Men kolla med dom, kanske ditt försäkringsbolag är ovanligt och godkänner det.
 
hej igen.
Nu håller jag på att gräva upp grunden,men då kommer en fråga hur djupt skall jag måsta gräva för att lägga dräneringsslangen.
skall jag bara gräva till strax under rambalken eller måste jag komma under plinten som finns på bild grund 043.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
grund 045.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du fått utrett varifrån vattnet kommer? Har du inspekterar avloppet? Halvstopp i marken så att du får vatten stående under tryck i röret? Om avloppsstammen är luftad kan det vara vatten från taket som kommer ner.

Nu har du av bilderna att döma redan en ganska kraftig påväxt där nere men för att svara på din fråga - din dränering måste sänka grundvattennivån så att marken där nere hålls torr - dvs. inte suger upp vatten kapillärt till ytan. Det får absolut inte bli stående pölar med fritt vatten Det kan innebära att du måste utföra en del andra åtgärder på markytan där nere också.

Tänk på att inte gå för nära sockeln när du gräver - jag tycker det ser ut att vara i närmaste laget redan. Lutning 1:2 från ytterkant sula för placering av röret brukar man väl säga? Jag tror att du har att göra om du skall handgräva det där. Det är ingen idé med en dränering om den ligger för högt. Överväg att hyra en minigrävare men se då verkligen till att inte gå för nära sockeln - marken kan undermineras! Sen måste du ju bli av med vattnet också - om det är en lokal grundvattensänkning som krävs för att bli av med det där duger det kanske inte med en stenkista? Beror på hur din tomt ser ut.

Det ser vidare ut som om träpanelen på huset går väldigt nära överkant mark. Det är inte bra. Fundera också kring vad du skall göra med det troligen angripna bjälklaget.
 
  • Gilla
Anders_husbygge
  • Laddar…
Älvsbyhus har väl plintar under kantbalkarna? cirka 2 meter djupt ska dom gå enligt min ritning på vårat hus.

Har själv handskottat runt hela huset när vi köpte det för att byta rasskyd.

Mycke jobb.
 
Uppdatering.
Mycket hände förra sommaren. Spännande och anstängande arbete blev det.
aug 2012 009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävning med en Sandvik spade runt huset 110cm djupt och 60 brett.
aug 2012 013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolering utanpå rasskivorna och fyllning med makadam och iläggning av ny dränering.
aug 2012 014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Läggning av markplast gjort.
entren.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
under tvättstuga1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såja nu är en sorpitionsavfuktare monterad 20130615. Dåvarande fukthalt under huset var RF 83%,nu så ligger den stadigt på 63% efter en månad.
Inga synliga vattenskador finns och vinterns snösmältning som varit har inte skapad något problem så dräneringen verkar funka fint. Spår eller tecken på mögel finns inte heller.
I det stora hela så verkar man ändå haft tur med sig att inget var värre skadat. Eftersom det inte fanns någon lucka ner till krypgrunden så gjorde jag efter mycket "velande" en i köket i en öppning typ för pall eller ölback :)
DSC04144.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC04145.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC04146.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC04142.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skriv gärna vad ni tycker och tänker eller om ni funderar över något.
Glad sommar på er alla.
 
Vad är en rasskiva?

Grymt jobbat med spaden förresten!
 
Rasskiva, är där du ser vart jag har takplåt efter husgrundenfast det är nu skivor i glasfiber från Beijers. Hehe japp spaden blev vass till slut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.