Jag ska ha bastu i pannrummet, då jag dragit in jordvärme!
Hela rummet är 4,5x 5m
Jag tänker använda en stor gjutjärnskammin utan bastusten...
1 jag har en murad putsad skorsten som jag tror kommer att bli inne i bastudelen, bör jag behandla den på något sätt?
Golvet i pannrummet är betong, om jag sätter klinker, är det smartast att ha golvvärme även där?
Såg på Cheapy att deras glasblock går att använda i bastu, håller dom inne värmen, blir isåfall en del av vägg?
Vad gör jag med taket, idag är det gips, som inte tål fukt särskillt bra?

Vi börjar där, så jag får lite mer på fötterna, så ska ni få skisser!
 
B
med gjutjärnskammin får du egenltligen ingen bastu. du får ett varmt rum bara.
vad ska du kasta vatten på?
 
Jag vet inte om jag måste ha ångbastu men jag kanske kan sätta en kanna vatten på kaminen där man kan koka vatten. eller så borde det väl gå med någon elektrisk ångkokare som jag för in ångan i bastun med ett kopparrör.
Jag vet bara att det är rätt vanligt med gjutjärn i enklare bastuar i finland.
Kasta vatten i taket, jag ser inte det som ett problem.
Det som jag funderar på mest är ju frågorna om golvvärme,glasblock, taket och skorstenen!

Det lilla jag tänkt hittills är att bastun ska NOG bara vara2x3 m och övriga del typ relax men med dusch iallafall kanske ett nedsänkt bubbelkar.
 
abe skrev:
Jag vet bara att det är rätt vanligt med gjutjärn i enklare bastuar i finland.
.
Det har jag då aldrig sett, speciellt inte utan stenar, trots att jag har besökt min beskärda del av bastun här i landet. Vedeldade bastukaminer är så billiga att jag tror nog att ingen skulle kompromissa på detta sätt.

Utan stenar och vatten är det ingen bastu, då är det som tidigare nämnts ett varmt rum. Iofs lär det fungera med gipset i taket då...

Rekommenderar ett besök här: http://www.saunasite.com/index-en/engindex.htm
 
Håller med GzO

Mina föräldrar är finska och jag har badat massor av bastu i mitt liv men aldrig sett en bastu utan sten på aggregatet. (Utom på nått äventyrsbad där de tog bort stenarna efter att nån skitunge tyckte att det var en bra ide att kasta dom i poolen.)

Behåll du din gjutgärnskamin men klä in den i lösa bastu stenar med ståltråds nät. De kan bli ruskigt snyggt!

Titta på den här. Men varning den här sidan är beroendeframkallande :)
http://www.saunainter.com/en/woodburning_stoves/harvia_sauna_stoves/harvia_legend_240/wk240ld/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.