Har en fundering.
Bor i dag i ett hus med golvvärme som inte är gjuten i plattan utan ligger i cellplast ovanpå plattan.
Ovanpå cellplsten ligger golvspån och sen laminat, parkett, eller heltäckningsmatta.
Det fungerar bra men kräver ganska hög utledningstemperatur och systemet är trögt.
Nu står jag inför att sannolikt flytta och bygga nytt.

Och då funderar jag:
Hur göra om jag vill ha massiva trägolv?
Ska jag då ha golvvärmeslangen ingjuten i plattan?
För om jag ska ha massiva trägolv ovanpå så behöver jag lägga spån mellan och då blir det väl lika trögt eller trögare än min nuvarande lösning?

Kan jag då lägga ångpsärr på plattan och sen spån direkt med golvvärmeslang och sen trägolvet ovanpå? Då har jag ju koll på alla slangar om jag ska skruva golvet t ex?

Är jag fel ute ?
 
Du behöver inte spån under trägolvet. Lägg trägolvet direkt på betongen med plast och foam under.
 
OK. Men det förutsätter att jag lägger flytande trägolv. Om jag som jag skriver vill skruva det för att få det att ligga mer stilla? Eller är det overkill?
 
Då måste du ha något att skruva golvet i, dvs spån, som då läggs flytande på plattan.
Systemet blir inte midre trögt.... Snarare tvärtom när slangen blir ingjuten.
 
Fast systemet borde väl vara lika trögt med golvvärmeslang i spån ovanpå platta som med slang gjuten i plattan?
Så vad är bäst? Ingjuten slang eller lagd i spår i spånskiva? när jag gjutit in slangen vet jag ju inte var den är om jag vill flytta väggarna.
 
Inget är lika trögt som slang i plattan. Vill du ha ett snabbare system är det spårad spån med plåtar och parkett på det som gäller.
 
Känner till ett fall då golvleverantören stark avrådde flytande lösning. Det resulterade i limmat golv direkt på plattan. Fungerar bra men limmet var en dyr historia.
Sent from my Lumia 800 using Foroplex
 
Betongen agerar buffert och gör därmed systemet långsamt.
Blir det väderomslag och varmt ute så är betongen fortfarande varm även om värmekällan kan bryta värmetillförseln momentant. Energin som redan är lagrad i betongen är redan där....

Slang i spårad cellplast är (vad jag tror) det "snabbaste" systemet då man isolerar mot kringliggande material.
Därmed har man inte lika stor värmebuffert och systemet svarar snabbare på ändring av framledningstemp.
 
Ja det fungerar ju men då har jag inget att skruva i som sagt.
Får väl flyta golvet ovanpå spårad cellplast och hoppas att dagens cellplast bär bättre än den man använde för 20 år sen ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.