Hejsan,

Vi har köpt ett sommarhus där stommen är byggd 1932, huset är rustat för Åretrunt boende, tilläggsisolerat, bergvärme, samt golvvärme i kök och sovrum på nedvåningen. Huset står på granitgrund med berg i dagen i källaren med 0,5-2m i ståhöjd.

I matsal/hall/vardagsrum ligger ett fult laminatgolv som skall ut, under detta ligger en 2-3cm tjock spontad cellplastskiva (den känns lite hårdare än S80 så antagligen något högre kvalitet). Främsta syftet med denna skivan är väl att isolera övergolvet, men den gör även att hela golvet på undervåningen hamnar på samma nivå.

Under cellplastskivan ligger ett furugolv som verkar (av det lilla jag sett hittills) vara i ganska dåligt skick. Golvet hade säkert gått att slipa och fixa iordning, men då jag har begränsat med renoveringstid innan sommaren och skall sätta in ett nytt begagnat kök, funderar vi lägga in ett nytt Furu (Dalafloda Softpine Dolomit vit ekonomi 25x183mm3, för 265kr/kvm) alternativt (Massivt trägolv furu obehandlat ekonomi 14x117 mm, 148kr/kvm)

Frågor:
1. Skulle det gå att lägga detta över den cellplast som redan ligger i vrdagsrummet/matsal? Främsta anledning för att enkelt komma igång och få samma nivå på golvet (och aningens varmare golv?) Kan man då skruva genom frigoliten och få ett hyfsat resultat?

2.Har läst mig till att pga av ev högre fuktkvot i ekonomigolvet är detta inte rekommenderat att lägga över golvvärmen. Man kan ju stänga av golvvärmen under några månader, vad är det värsta som kan hända? Sprickor? Kupade brädor?


Gällande cellplasten så kan man ju riva ut den och skruva golvet direkt i det gamla furugolvet, det tar dock emot lite att riva ut och slänga något som eventuellt fyller någon funktion. Den allra lättaste och billigaste renoveringen av golvet hade ju varit att snabbt byta ut laminatgolvet, vi har dock snöat in oss på trägolv. Tänk också att det är ett sommarhus och behöver inte vara "top notch", tid och arbetsinsatsen (få moment) är viktigt just nu.
Renoveringsarbete där laminatgolv är upptaget, exponerande isolering och äldre furugolv underneath.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är i samma situation som du på fråga 2. Funderar på att lägga DalaFloda ekonomigolv över vattenburen golvvärme. Gjorde du det? Hur blev resultatet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.