Vi har fräst ner spår för golvvärmeslang i ett befintligt trägolv, och ska ovanpå detta lägga ett massivt ekgolv (sågat och hyvlat själva) i form av skeppsgolv.

Fråga 1: Vilket underlag ska vi ha under det nya golvet? Lumppapp? Foam? Något annat?

Fråga 2: Vad ska vi använda för material i fogen i skeppsgolvet? Det ska ju bli svart "nåtning" mellan varje planka. Har fått tips om allt från gummilist på rulle till Sikaflex...
 
Har en undran bara, lägger ni slangen till värmegolvet direkt i spåren i trägolvet, eller lägger ni i någon plåt eller liknande. Det jag är ute efter är rörelserna i golvet och i det nya golvet. Annars hade jag kollat på metoder för skeppsgolv på båtar och där gäller sika nåtning men ta nu rätt sort den för däck och lägg i en bottentape i botten på fogen så att ni inte limmar fast golvet mot det gamla golvet. Det nya måste "flyta"ovanpå annars finns risk för att det glipar med tiden.

Plötsligt slog det mig, det var ju plank, ni måste ju skruva eller spika fast det nya, och då är det ändå sika som gäller men då är det inte så noga med bottentapen. Skulle själv vilja göra ett sådant golv någon gång. Spännande, lycka till.
 
Jag är själv på gång att lägga trägolv på golvvärme i glespanel. Enligt Uponors hemsida skall man följa golvtillverkarens råd huruvida man skall ha ångspärr eller ej. Lump eller foam väljer man själv efter behag, foamen dämpar ljudet bättre men det är ju en smaksak.
Har en bekant som gjorde skeppsgolv av befintligt trägolv. Han fräste spåren jämna och köpte svart silikon från Ahlsell. Vet inte exakt vilken sort dock.
 
1. Papp, du skall ju spika/skruva golvet.
2. Sika, Killto eller motsvarande massa för golv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.