Eftersom jag har finskt påbrå, så har jag van mej vid att alltid ha bastu hemma. Nu när man flyttat till eget hus som saknar bastu, så har jag börjat fundera på ett massagebadkar alternativt massagekabin.

Frågan är:

Är det mycket dyrare att bada bubbelbad än att bada bastu? Hur mkt dyrare isåfall?

Beror natruligtvis på hur stort badkar man har, men jag hade tänkt mej ett kar för en person, 160*75 cm ca.
 
Hur värmer du vatten i ditt hus?
hur länge ska du bada & hur ofta?

ska man verkligen sätta ett pris på komfort eller livsglädje?
Om det visar sig vara dyrare än vad du tänkt dig komer du då att sitta i soffan o fitta på nån dlig såpa istället. kosta vad det kosta vill, man lever bara en gång.

om du har on om plats & måsta välja melan bastu eller bubbel bad bör du gå till et badus eller liknande för att prova vad som passar dig!
 

Jag värmer vattnet med pellets och hade tänkt bada 1-2ggr i veckan.

Jag har alltid drömt om att ha ett bubbelbad hemma, men man har fått det itutat i sej att det bara är jättedyr onödig lyx som en vanlig knegare knappt har råd med.

Såg i en annan tråd på detta eminenta forum att man kan få riktigt billiga bubbelkar via tex. importlagret, och eftersom vi ändå tänkt byta det befintliga karet mot ett nytt, så varför inte köpa ett bubbelkar?

Därför undrar jag om det är jättedyrt med bubbelbad (underhåll & drift) när man väl investerat i karet.
 
Hej Gangsingen!
Jag har också planerat ett inköp på importlagret, ett mindre kar för en person. Så dyrt för att bada någon gång i veckan tror jag inte det blir. Visst det blir en kostnad dels för vatten & avlopp och dels för uppvärmningen. Pellets tillhör inte det dyraste uppvärmningsalternativet idag så jag tror du kommer undan ganska billigt. Som andra skriver så får man faktiskt kosta på sig lite, man får ju ut det i andra ändan genom ett ökat välbehag. Dra in på någon chipspåse + lite annat onyttigt dessutom så kommer du inte att känna av de ökade kostnaderna och må så mycket bättre.
 
Cirka 20 kr per bad är nog inte en helt orimlig gissning. Pumparna drar inte så blodigt och karen brukar ta mellan 200-300 l (runt 37-39 grader är lagomt så med tappvarmvatten på 60 grader går det åt runt 130 l tappvarmvatten.

Om man inte förtar sig vid badrumsrenoveringen och gör allt jättedyrt så är nog kostnaden försumbar i det långa loppet om man inte lever väldigt nära marginalen.

Överbyggda massagekar med ångbastu, kanske vore intressant, de verkar dock börja runt 30kkr, så har man plats kanske en vanlig ångbastudusch + ett massagebad är en bättre lösning.

I mina ögon är det dock värt varenda krona då man kan lyxa till det lite hemma och koppla av efter en hård dag på jobbet och somna lättare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.