Vi har nyss köpt ett litet hus med hög krypgrund och köksgolvet verkar vara byggt på följande vis: masonitskivor närmast marken, sedan isolering och sist ett trägolv. Kan vi ha kvar det så? Vad finns det för risker och vad finns det för alternativ? Undrar en supernybörjare på hus
 
Om grunden är torr 0% problem.
 
  • Gilla
JanZo
  • Laddar…
Tack för det! Skönt att höra :)
 
Inget konstigt så gör man fortfarande idag på tex enklare byggnader.
 
Är det inte masonit utan oljehärdad board är det byggt precis som man gör idag. Oljehärdad board ser ut som masonit...
 
  • Gilla
JanZo
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Inget konstigt så gör man fortfarande idag på tex enklare byggnader.
Då låter vi det vara kvar! Tack för svar (y):)
En mus /nåt har dött någonstans, möjligen där i isoleringen, det luktar fruktansvärt i köket och har så gjort i 2 veckor nu. Svårt att lokalisera, tycker det luktar både från tak och golv.. Livet i skogen..
 
Då ger sig snart lukten. Brukar ta 2-3 veckor. Lite beroende på temperaturen där kroppen ligger.
Finns nog inget gammalt hus på landet som inte har ngt muslik liggande någonstans.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Masonite=Board sen kan den tex också vara oljehärdad för att motstå fukt bättre.

Har faktisk jobbat på det som då hette "masonitefabriken" en sommar. Där Masonite ursprungligen alltså var ett företagsnamn som sen blev ett slags allmänt begrepp och oftast numera benämns board eftersom det så klart finna andra tillverkare också. Jag har till och med byggt både motorbåt, kanot förvaringsväskor i Masonite.

Lukten från döda smådjur är irriterande men brukar gå över hyfsat snabbt. Annars får man helt sonika försöka hitta var de ligger och ta bort de. Tyvärr inte så lätt då det är en liten mus man letar efter. Lättare med grävling, räv, hare som krupit in och dött i krypgrunden i så fall.
 
  • Gilla
JanZo
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Då ger sig snart lukten. Brukar ta 2-3 veckor. Lite beroende på temperaturen där kroppen ligger.
Finns nog inget gammalt hus på landet som inte har ngt muslik liggande någonstans.
2-3 veckor känns så långt i denna lukt:surprised: Nästa mus som dör måste jag hitta.. I den här konstiga årstiden fryser den nog och tinar upp om vartannat nämligen
 
S skogstomten skrev:
Masonite=Board sen kan den tex också vara oljehärdad för att motstå fukt bättre.

Har faktisk jobbat på det som då hette "masonitefabriken" en sommar. Där Masonite ursprungligen alltså var ett företagsnamn som sen blev ett slags allmänt begrepp och oftast numera benämns board eftersom det så klart finna andra tillverkare också. Jag har till och med byggt både motorbåt, kanot förvaringsväskor i Masonite.

Lukten från döda smådjur är irriterande men brukar gå över hyfsat snabbt. Annars får man helt sonika försöka hitta var de ligger och ta bort de. Tyvärr inte så lätt då det är en liten mus man letar efter. Lättare med grävling, räv, hare som krupit in och dött i krypgrunden i så fall.
Tack för alla svar! Va snälla ni är allihopa :D
Önskar jag skulle hittat ett stort djur under huset man kunde begrava, men icke. Vi får leva i muskyrogårdslukt några dagar till!
 
Sidospår, ta en kik i koppen bak på kyl/frys som samlar upp kondens/avfrostningavatten från kylen.

Vi har fått mjölk i den några gånger. Det luktar vidrigt efter någon dag.
 
ronolo ronolo skrev:
Sidospår, ta en kik i koppen bak på kyl/frys som samlar upp kondens/avfrostningavatten från kylen.

Vi har fått mjölk i den några gånger. Det luktar vidrigt efter någon dag.
ronolo ronolo skrev:
Sidospår, ta en kik i koppen bak på kyl/frys som samlar upp kondens/avfrostningavatten från kylen.

Vi har fått mjölk i den några gånger. Det luktar vidrigt efter någon dag.
Jag trodde verkligen att det där va ett sidospår! Men tror du inte det va kylen som luktade!! Vad har hänt i avfrostningsvattnet!? Det luktade så sjukt hemskt nånstans ovanför koppen på baksidan av kylen!
Jag har gått runt och luktat överallt men inte kunnat lokalisera det innan!Tack för att du skrev det du har räddat oss!
 
  • Gilla
ronolo och 1 till
  • Laddar…
Vi fick blod från en köttbit i vår kopp på kylen. Trodde också det var mus först. Dra mig baklänges vad det stank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.