Jag kollade upp ett hus idag och där hade de masonite som blindbotten i krypgrunden. Fungerar det?

Jag har inte hållt på så mycket med krypgrunder. Har källare själv. Men var sätter man diffusionsspärrarna i ett bottenbjälklag. Ovanifrån med plast och underifrån med masonite... Det gör ju att fukten inte kan vandra? Det borde bli problem eller?

Dessutom är masonite mögelkänsligt vid kondens....?
 
Det finns särskild masonite för blindbotten, den är lite tjockare (6,4 mm) och oljehärdad. Det är väl mer eller mindre standard att använda den så att det borde väl inte vara något problem. Jag har nyss byggt ut huset med en del till med krypgrund och där använde jag den här masoniten. Använde ingen plast som diffusionsspärr utan limmade och skruvade golvspånskivorna direkt på reglarna.
 
S
Har 6mm ojlehärdad masonite och ingen plast i min blindbotten
 
steelis skrev:
Har 6mm ojlehärdad masonite och ingen plast i min blindbotten
Samma här. Det skall inte vara någon diffusionstät plast i ett krypgrundsbjälklag.
 
Lika här med..6mm masonite, 195mm isolering, 28mm furu, ingen plast i bjälklaget!
Däremot på backen...
 
Jag har plast direkt under spånskivor/golvbrädor. Vad jag hört byggdes det så ibland på 70-talet. Vid en totalrenovering av bad o tvätt rum revs det ner till krypgrund. Virket var helt friskt.
 
Russel skrev:
Jag har plast direkt under spånskivor/golvbrädor. Vad jag hört byggdes det så ibland på 70-talet. Vid en totalrenovering av bad o tvätt rum revs det ner till krypgrund. Virket var helt friskt.
Jag tror inte att det är fel ur fuktsynpunkt med plast under, enda problemet som jag ser det är att det blir svårt att limma golvspånskivan och då finns det risk för knirrande golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.