I olika byggbeskrivningar föreskrivs användning av hård träfiberskiva bakom panelen. Räknas masonite som detta? Den är ju ganska böjlig och därför blir jag lite osäker. I t.ex. byggbeskrivning från Beijer skriver man bara hård träfiberskiva. Det behöver alltså inte vara någon speciell behandling? Någon som har koll på detta?
 
Det är vanlig "masonit" som avses. Jag kan inte historien riktigt men det finns/har funnits ett företag/varumärke med namnet Masonite som tillverkade dessa träfiberskivor. Och det räcker bra med vanliga 3mm skivor, inga oljade skivor i bastun. Skivorna spikas/skruvas på dina regler, sedan läkt för luftspalt och på med panelen. Problemet med "böjligheten" förstår jag nog inte riktigt.
 
Men vad fyller masoniten för funktion?
 
AndersS skrev:
Det är vanlig "masonit" som avses. Jag kan inte historien riktigt men det finns/har funnits ett företag/varumärke med namnet Masonite som tillverkade dessa träfiberskivor.
Stämmer,
Masonite är namnet på den ursprungliga produkten - originalet, den tillverkas fortfarande runt om i världen. Det finns bara en Masonite, men det finns massa hårda träfiberskivor.

Typ som Vespa eller Jeep, finns bara en produkt som heter det men de har fått bli namngivande för en hel kategori likartade produkter.

Mvh
 
Tack för hjälpen! Håller precis på att bygga bastu och har ett gäng masoniteskivor liggandes som jag funderade på om jag kunde använda. "Böjligheten" är inget problem, jag blev bara osäker på om den räknades som hård även fast den var böjlig.
 
Masonite är hårt ! Men det är lätt böjligt för att det är ett tunt material.
Det finns mjuka träfiberskivor också, typ såna man har till anslagstavlor. Det är nog därför de skrev hård träfiberskiva, dvs masonit.

Lycka till med projektet

Mvh
 
Ingen masonit i bastuvägg..
Regel med stenullsisolering, aluminpapper, luftspalt min. 2cm.. panel liggande.. så att luften bakom panel kan cirkulera fritt.
 
jarip skrev:
Ingen masonit i bastuvägg..
Regel med stenullsisolering, aluminpapper, luftspalt min. 2cm.. panel liggande.. så att luften bakom panel kan cirkulera fritt.
Skall inte använda alupapper i en fristånde bastu utan då är det masonite som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.