Vad använder ni för preparat till att smörja/behandla de rörliga delarna i plan-och rikthyveln och bandsågen.
Leverantören rekommenderar inte olja utan Siliconspray. Har forumet någon uppfattning i denna fråga
Tacksam för ett svar.
 
L
Använder du olja eller fett så blir det nog stopp i grejerna framöver , spånor av alla de sorter kommer att klibba i hop delarna , bara sådan smörja på de delar som inte får spån på sig
Har inte smort mina grejer på flera år , bara de som sitter tät inkapslade ,
men däremot lite tryckluft och renblåsning
 
Jag smörjer med vanlig 10w30 motorolja.

Torrsmörjspray är säkert minst lika bra men många av dem innehåller just silikon som man ju inte vill få på trävirket man hyvlar eller sågar.

Folk påstår att man inte skall smörja alls men efter att ha köpt och renoverat maskiner som har gått osmorda vet jag bättre. Det går lätt åt hundra arbetstimmar när man skall få en sådan maskin i körskick igen.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Var borde man nu smörja egentligen? Vet inte ens var jag skulle börja med sånt på mina maskiner förutom ena svarven som har ett glidlager.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Var borde man nu smörja egentligen? Vet inte ens var jag skulle börja med sånt på mina maskiner förutom ena svarven som har ett glidlager.
Beror väl på vad det är för maskin. Men rikt/planhyveln har ju oftast drev/kugghjul för drivningen av frammatningen. Det är där jag smörjer min.

Bandsågen smörjer jag bussningarna vid bladstyrningarna. I övrigt inget alls. Många bandsågar har ju kapslade kullager istället för bronsbussningar som min har.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
PÅ dom glidytor som går lite trögt eller ska gå lätt utan att plaska med smörjan , du får känna själv vad du tror ska vara bra att ge lite , det behövs inga stora mängder
 
Tackar så mycket för det snabba svaret gällande maskinunderhållet. Det är inte lätt att veta
allt om sina maskiner. Så länge det fungerar ; men rätt som det är kommer problemen och
då är det värdefullt att ha någon att fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.