Y
Skulle vilja bygga en maskinhall, men den där 1000kr/m2 plattan är ju tokigt dyr.

Finns det billigare alternativ, förutom grusgolv?
 
Maskinflak är ofta av plank. Jag kan tänka mig en maskinhall med golv av trall. Dimension 45x220mm. Jag tror jag räknade 160kr/kvm för virket. 200kr/kvm inkl skruv och underliggande reglar skulle jag tro.

Obehandlat håller länge om det är bra dränerat
 
Kubbgolv kan väl kanske fungera?
 
Trallgolv lät kul. Hur räknad du med att bjälkarna skulle stödas? Läggas direkt i makadam?

Sen är ju frågan hur man gör med alla smådelar som man tappar mellan trallspringorna... :)
 
Allt beror ju på belastningen men jag skulle konstruera det med golvbalkarn som gjuts fast i fundament och bultas i yttervägg. Sedan använder man balkarna för att dra av makadammet. Skulle kunna ha lite finare material de översta 5cm så det ligger tätt mot trallen. Detta skulle bidra till att du kan ha ganska glest mellan balkarna om du vill.

Jag skulle byggt så att man ganska enkelt kan byta ut en bräda(inte skruvat underifrån) främst om den blir dålig men det är klart om något åker igenom glipan kan det vara bra också.
 
Har varit med och lagt många maskinhallar med asfalt (för 30 år sen) ... inte gratis men billigare än platta
 
Asfalt är ju som sagt ett alternativ om du mest tänkt använda hallen till parkering. Ska det mekas, så är det nog bara betong som gäller. Jag tror inte heller att du kommer billigare undan med trägolv. Det beror dock på hur mycket du tänkt isolera plattan.
 
leby skrev:
Har varit med och lagt många maskinhallar med asfalt (för 30 år sen) ... inte gratis men billigare än platta
Är det billigare? Trodde asfalt gick på 900-1100kr/kvm inkl läggning
 
JKrister skrev:
Är det billigare? Trodde asfalt gick på 900-1100kr/kvm inkl läggning
250-300kr om man gör grovplaneringen själv.
 
Pumba skrev:
250-300kr om man gör grovplaneringen själv.
gissar att betong kostar ungefär samma, så vet inte om det är nån fördel med asfalt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.