Hej
Vi funderar på att bygga en maskinhall på vår hästgård för förvaring av traktor, hästtransport, 4-hjuling, släpvagn och lite annat. Vi kan tänka oss storlek ca 8x16, är det en bra storlek? Jag skulle gärna vilja ha tips på planlösningar, bilder på era byggen, tips på lokalisering av portar och dörrar etc. Vi kommer att placera byggnaden så man kan köra in från ena gaveln men också från ena långsidan, övriga sidor kommer vara otillgängliga pga av stenmur och skog. Alla tips, erfarenheter och tankar är välkomna.
 
  • Gilla
Wrecked
  • Laddar…
Storleken beror på hur mycket prylar du ska in med.
Brukar alltid bli trångt efter några år.
Planlösning behöver du väl inte.
Bara fyra väggar och några portar.
Öka gärna längden, billigare än att öka bredden. Oftast.
Ta till takhöjd så nästa traktor går in.

//AA
 
S saiter skrev:
Storleken beror på hur mycket prylar du ska in med.
Brukar alltid bli trångt efter några år.
Planlösning behöver du väl inte.
Bara fyra väggar och några portar.
Öka gärna längden, billigare än att öka bredden. Oftast.
Ta till takhöjd så nästa traktor går in.

//AA
Vad jag menade med planlösning är just portarnas placering på huset/hallen. Vi kommer förmodligen bygga med huvudinkörsel från gaveln och med begränsade möjlgheter att komma i från andra håll med avseende på omgivning. Möjligtvis en mindre port på ena långsidan. Hur brett behöver man bygga för att enkelt komma in via två portar?
 
8x16 meter blir fint.
På gaveln kan du ha två portar på 3-3.5m.
Porten på långsidan hade jag satt typ 9-10 meter in från portgaveln.
Den porten kan vara lite mindre och användas för fyrhjuling och grejor /vagnar till denne.
Gavelportarna behöver inte sitta ute mot långsidan, utan där kan du ha en hylla eller krokar för kedjor eller verktyg.

//AA
 
  • Gilla
Karl-Lena
  • Laddar…
S saiter skrev:
8x16 meter blir fint.
På gaveln kan du ha två portar på 3-3.5m.
Porten på långsidan hade jag satt typ 9-10 meter in från portgaveln.
Den porten kan vara lite mindre och användas för fyrhjuling och grejor /vagnar till denne.
Gavelportarna behöver inte sitta ute mot långsidan, utan där kan du ha en hylla eller krokar för kedjor eller verktyg.

//AA
Låter som bra tips. Har du ngn idée om takhöjd och frigång, beror lite på vad för takstolar man väljer. Utseende mässigt vill jag inte ha för högt tak utan kommer att välja plåttak med liten lutning. Extregören på byggnaden får inte bli för ögonifallande men byggnaden ska vara praktisk.
 
För att hålla nere höjden på byggnaden kan du ha ett tak med 14 eller 22 graders lutning.
Invändiga höjden är ju bra om den är så hög som möjligt.
Gäller att tänka framåt.
Kanske ska in en båt eller husbil om några år?

3-3.5 meter under takstolarna kanske är lämpligt.

Fundera om du ska ha grusgolv. Duger kanske bra. Bara göra en sockel så väggarna kommer upp från backen.
Blir billigare än betongplatta.

Om du ska ha takplåt så lägger du 45x70 på takstolarna. Och en bison underlagstak.

//AA
 
  • Gilla
Karl-Lena
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.